VŠZDRAV:VSOPS9054 Ošetřovatelská péče o seniory - Informace o předmětu
VSOPS9054 Ošetřovatelská péče o seniory
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 6/9. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie, Teorie ošetřovatelství
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidi vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojováni, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory v oblasti ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou péče o osoby vyššího věku s důrazem na odlišnou symptomatologii onemocnění a etický přístup. Znát zvláštnosti klinického obrazu a průběhu chorob ve stáří včetně specifických ošetřovatelských přístupů a komunikativních dovedností. Nacvičit aplikaci ošetřovatelského procesu s ohledem na specifiku seniorů. - Osnova
- Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
- Geriatrické syndromy. Geriatrické maladaptační syndromy
- Ortostatická hypotenze Pády a úrazy
- Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
- Přehled nejčastějších onemocnění, přidružených problémů ve stáří
- Paliativní péče, hospicová péče. Eutanázie a dystanázie
- (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
- Specifika péče o pacienty ve vyšším věku - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
- Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu
- Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
- Geriatrický assesment
- Příprava geriatrického pacienta před operací a pooperační péče
- Umírající starý člověk – specifika ošetřovatelské péče
- Specifika edukačního procesu u seniorů, edukační plán u vybraného pacienta
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- SCHULER, M. a P. OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4. info
- KUBEŠOVÁ - MATĚJOVSKÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5. info
- KALVACH, Z., Z. ZADÁK a R. JIRÁK. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4. info
- ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 16 hodin
- Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
- Geriatrické syndromy - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
- Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
- Geriatrický assesment
- Geriatrické maladaptační syndromy. Přehled nejčastějších onemocnění přidružených problémů ve stáří
- Příprava geriatrického pacienta na před a pooperační péči
- Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
- Umírající starý člověk - paliatívní péče, hospicová péče, eutanázie a dystanázie
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSOPS9054