VŠZDRAV:ZZFYP12033 Fyziologie a patofyziologie - Informace o předmětu
ZZFYP12033 Fyziologie a patofyziologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 12/8. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
- Garance
- MUDr. Miloslav Ambruš
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Anatomie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na znalosti anatomie. Osvojené poznatky jsou velmi potřebné pro studium odborných předmětů oboru. Cílem je získání konkrétní představy o funkcích lidského těla se schopnostmi aplikovat nejdůležitější vědomosti v hlavních klinických disciplínách a v ošetřovatelských základech neodkladné péče. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek.
Cílem předmětu je upevnit si základy latinské terminologie.
získat potřebné teoretické i praktické znalosti o funkci lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých orgánů za fyziologických podmínek, o regulačních mechanismech, adaptačních schopnostech a metodách měření odezvy organismu na různé formy zátěže.
umět použít získané poznatky ve své profesi. - Osnova
- Fyziologické principy
- Fyziologie a patofyziologie krve
- Fyziologie a patofyziologie imunity
- Fyziologie a patofyziologie dýchání
- Fyziologie a patofyziologie oběhu krve a lymfy
- Fyziologie a patofyziologie trávení a vstřebávání
- Fyziologie a patofyziologie jater
- Fyziologie a patofyziologie metabolismu
- Fyziologie a patofyziologie výživy
- Fyziologie a patofyziologie výměny tepla a kůže
- Fyziologie a patofyziologie ledvin a vylučování
- Fyziologie a patofyziologie vnitřního prostředí
- Fyziologie a patofyziologie žláz s vnitřní sekrecí
- Fyziologie a patofyziologie rozmnožování a těhotenství
- Obecná neurofyziologie
- Fyziologie a patofyziologie svalstva a pohybového aparátu
- Fyziologie a patofyziologie CNS
- Fyziologie práce, vliv životního prostředí na fyziologické funkce
- Pozorování fygocytózy a pinocytózy, mitotického dělení.
- Vyšetření svalového tonusu a reflexní činnosti.
- Vyšetření krevního obrazu (určení počtu erytrocytů a leukocytů, diferenciální obraz krevní, sedimentace a osmotická rezistence).
- Měření vitální kapacity plic. Poslech a poklep, stanovení hranic pleury.
- Vyšetření srdce EKG. Poslech a poklep, stanovení hranic, měření TK.
- Pozorování účinků pepsinu na svalovou tkáň. Pozorování emulgačních účinků žluči. Měření bazálního metabolizmu. Stanovení BMI (Body mass index). Měření pH moči, vyšetření sedimentu. Vyšetření kožní citlivosti.
- Vyšetření zraku, sluchu a rovnováhy.
- Zjišťování IQ. Vyšetření krátkodobé paměti (Kimova a Setonova hra v lékařské praxi).
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- SILBERNAGL, S. a F. LANG. Atlas patofyziologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 28 hodin
- Fyziologie buňky - Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
- Fyziologie svalové tkáně - Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
- Fyziologie krve - Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
- Fyziologie imunitního systému - Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
- Fyziologie oběhu krve a lymfy - Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
- Fyziologie dýchání - Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfůze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
- Fyziologie trávení a vstřebávání - Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
- Termoregulace - Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
- Fyziologie ledvin - Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
- Acidobazická rovnováha tělesných tekutin - CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
- Hormonální regulace - Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
- Fyziologie těhotenství - Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
- Fyziologie nervové činnosti I - Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
- Fyziologie nervové činnosti II - Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/ZZFYP12033