VŠZDRAV:ZZFYP12033 Fyziologie a patofyziologie - Informace o předmětu
ZZFYP12033 Fyziologie a patofyziologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 12/8. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Miloslav Ambruš (přednášející)
MUDr. Miloslav Ambruš (cvičící) - Garance
- MUDr. Miloslav Ambruš
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 9. 11. 8:50–13:20 Učebna 11, Duškova, So 23. 11. 8:50–13:20 Učebna 13, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZZFYP12033/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Ambruš - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Anatomie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - upevnit si základy latinské terminologie
- získat potřebné teoretické i praktické znalosti o funkci lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých orgánů za fyziologických podmínek, o regulačních mechanismech, adaptačních schopnostech a metodách měření odezvy organismu na různé formy zátěže
- umět použít získané poznatky ve své profesi - Výstupy z učení
- - správně používat latinskou terminologii
- popsat funkci jednotlivých systémů lidského těla
- definovat fyziologii orgánových soustav
- aplikovat získané vědomosti v praxi
- demonstrovat používání základních měřících technik - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- Fyziologické principy
- Fyziologie a patofyziologie krve
- Fyziologie a patofyziologie imunity
- Fyziologie a patofyziologie dýchání
- Fyziologie a patofyziologie oběhu krve a lymfy
- Fyziologie a patofyziologie trávení a vstřebávání
- Fyziologie a patofyziologie jater
- Fyziologie a patofyziologie metabolismu
- Fyziologie a patofyziologie výživy
- Fyziologie a patofyziologie výměny tepla a kůže
- Fyziologie a patofyziologie ledvin a vylučování
- Fyziologie a patofyziologie vnitřního prostředí
- Fyziologie a patofyziologie žláz s vnitřní sekrecí
- Fyziologie a patofyziologie rozmnožování a těhotenství
- Obecná neurofyziologie
- Fyziologie a patofyziologie svalstva a pohybového aparátu
- Fyziologie a patofyziologie CNS
- Fyziologie práce, vliv životního prostředí na fyziologické funkce
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- povinná literatura
- VOKURKA, M. Fyziologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Vytvoření e-learningových studijních programů pro teoretické předměty ve zdravotnictví, CZ.2.17/3.1.00/33326. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
- NOVÁKOVÁ, Z. a R. ROMAN. Praktická cvičení z fyziologie a neurověd. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6372-3. info
- SILBERNAGL, S. a F. LANG. Atlas patofyziologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9. info
- MOUREK, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2. info
- KITTNAR, O. Lékařská fyziologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3068-4. info
- ČALKOVSKÁ, A. Fyziológia človeka. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-344-8. info
- doporučená literatura
- SLAVÍKOVÁ, J. a J. ŠVÍGLEROVÁ. Fyziologie dýchání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2065-7. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- PLACHETA, Z. a J. SIEGLOVÁ. Praktická cvičení z klinické fyziologie. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-3620-8. info
- GALBAVÝ, Š. a M. ŠRAMKA. Somatológia- základy anatómie a fyziológie pre humanitné smery. Bratislava: Samosato, 2010. ISBN 978-80-89464-01-2. info
- KITTNAR, O. a M. MLČEK. Atlas fyziologických regulací. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2722-6. info
- LANGMEIER, M. Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2526-0. info
- BUŽGA, M. Praktická cvičení z fyziologie. Ostrava: FZS OU, 2007. ISBN 978-80-7368-465-5. info
- Výukové metody
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
- Metody hodnocení
- Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět navazuje na znalosti anatomie. Osvojené poznatky jsou velmi potřebné pro studium odborných předmětů oboru. Cílem je získání konkrétní představy o funkcích lidského těla se schopnostmi aplikovat nejdůležitější vědomosti v hlavních klinických disciplínách a v ošetřovatelských základech neodkladné péče. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek.
- Rozsah individuální práce studentů je 28 hodin
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Fyziologie buňky - Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
2. Fyziologie svalové tkáně - Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
3. Fyziologie krve - Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
4. Fyziologie imunitního systému - Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
5. Fyziologie oběhu krve a lymfy - Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
6. Fyziologie dýchání - Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfůze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
7. Fyziologie trávení a vstřebávání - Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
8. Termoregulace - Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
9. Fyziologie ledvin - Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
10. Acidobazická rovnováha tělesných tekutin - CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
11. Hormonální regulace - Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
12. Fyziologie těhotenství - Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
13. Fyziologie nervové činnosti I - Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
14. Fyziologie nervové činnosti II - Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZFYP12033