VŠZDRAV:ZZNEN7886 Neodkladná péče v neurologii - Informace o předmětu
ZZNEN7886 Neodkladná péče v neurologii
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 6/6. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Neodkladná péče v akutních a kritických stavech, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích, Sociologie, Vnitřní lékařství a neodkladná péče v interních oborech
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a poskytuje informace o charakteristice, příčinách, klinickém obraze, vyšetřovacích metodách, terapeutických postupech, ošetřovatelské péči u nemocných s postižením nervového systému.
Je součástí komplexu klinických předmětů s důrazem na neodkladnou péči v neurologii.
Cílem předmětu je:- získat znalosti o příčinách, diagnostice a léčbě chorob nervového systému
- naučit klinicky zhodnotit akutní stav pacienta
- umět aplikovat přednemocniční neodkladnou péči
- porozumět odlišnostem léčby neurologických onemocnění a péči o neurologicky nemocné
- Osnova
- Základy neurologické propedeutiky. Anamnéza, objektivní anamnéza. Komplexní vyšetření pacienta
- Neurologické vyšetření, poruchy vědomí, funkce mozkových nervů. Vyšetření poruch motoriky, senzitivní poruchy
- Poruchy mozečku, vestibulárního systému, poruchy postoje a chůze
- Pomocné vyšetřovací metodiky v neurologii, elektrofyziologické vyšetření (EEG, EMG, evokované potenciály) technika snímání. Odběr likvoru, vyšetření likvoru
- Zobrazovací vyšetření v neurologii, příprava pacienta na vyšetření, indikace, kontraindikace. Ultrazvuk v neurologii
- Morbus Parkinson a Parkinsonský syndrom. Roztroušená skleróza. Polyneuropatie
- Standardní plány péče o pacienty s neurologickým onemocněním – komplexní péče, péče o nemocné s poruchami vědomí, Glasgowské bodovací schéma
- Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
- Specifika péče u infekčních nemocí v neurologii
- Specifika péče u akutních neurologických stavů
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- BROZMAN, M. Neurológia. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-339-4. info
- doporučená literatura
- ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- Kardioembolizační ischemické cévní mozkové příhody: diagnostika, léčba, prevence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3816-1. info
- Demence a jiné poruchy paměti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6. info
- FULLER, G. Neurologické vyšetření snadno a rychle. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6. info
- SEIDL, Z. Neurologie - pro nelékařské zdravotní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2. info
- KALINA, M. Akutní neurologie. Praha: Triton, 2000. ISBN 978-80-7254-871-2. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků asobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 12 hodin
- Historický pohled na neurologické ošetřovatelství, charakteristika a úlohy neurologického ošetřovatelství, specifika
- ošetřovatelského procesu
- . .
- Zhodnocení anamnestických údajů a objektivního vyšetření
- Specifika ošetřovatelské péče u vybraných diagnóz
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/ZZNEN7886