VŠZDRAV:VSZPSY8334 Zdravotnická psychologie 1 - Informace o předmětu
VSZPSY8334 Zdravotnická psychologie 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2016
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Obecná a vývojová psychologie, Sociologie, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění, nemoc jako určitý druh sociální deviace. Seznámit s reakcemi nemocných. Porozumět problematice sociální patologie. Naučit odlišit jednotlivé behaviorální poruchy.
- Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní pojmy
- popsat subjektivní prožívání nemoci v čase
- vysvětlit vztahy mezi tělesnou a psychickou stránkou nemoci
- definovat psychologickou problematiku ve vztahu k ošetřovatelství
- vyjmenovat zásady terapeutického rozhovoru.- Osnova
- 1. Psychologie nemocného Autoplastický obraz nemoci, poměr pacienta k nemoci, bolest akutní, chronická, duševní, somatická. Psychoterapie bolesti, strach, úzkost.
- 2. Informační teorie psychiky, struktura psychiky Charakteristika lidské psychiky, psychické děje, stavy zúženého vědomí – engramy. Engramické události jako aspekty potencionální i skutečné příčiny nemoci.
- 3. Zdravé a narušené psychosoma Koncepce psychického zdraví a nemoci Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví. Nemoc v odlišném pohledu celostních terapií a systémů. Pojem zdraví, zdravotní stav.
- 4. Poruchy psychologických procesů a stavů Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle Stručný přehled psychoteraupetických systémů, psychologické směry a postupy.
- 5. Psychologie ženy a těhotenství
Psychika ženy, stereotyp pohlavních rolí, psychika ženy v závislosti na reprodukčním cyklu, sexualita ženy.
Prenatální psychologie, psychologie těhotenství, sexualita v těhotenství.
Emoční poruchy v těhotenství, psychosomatika v těhotenství.
Rodina a jiná sociální opora ženy v těhotenství.
Psychologické aspekty interrupce a potratu.
Psychické poruchy po porodu.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií.
- 2. Sebevýchova – duševní hygiena. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie.
- 3. Aktivní sociální učení. Nácvik verbální a neverbální komunikace v interpersonálním styku. Umění rozhovoru v sociální interakci, navázání kontaktu, schopnost empatie, umění naslouchání, základní asertivní techniky.
- 4. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného.
- 5. Terapeutické rozhovory s nemocnými. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění.
- Literatura
- povinná literatura
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8. info
- doporučená literatura
- JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládaní náročných situaci v péči o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS) - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2016/VSZPSY8334