ZZFYP12033 Fyziologie a patofyziologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2016
Rozsah
12/8. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
Garance
MUDr. Miloslav Ambruš
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Anatomie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na znalosti anatomie. Osvojené poznatky jsou velmi potřebné pro studium odborných předmětů oboru. Cílem je získání konkrétní představy o funkcích lidského těla se schopnostmi aplikovat nejdůležitější vědomosti v hlavních klinických disciplínách a v ošetřovatelských základech neodkladné péče. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek.

Cílem předmětu je upevnit si základy latinské terminologie.
získat potřebné teoretické i praktické znalosti o funkci lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých orgánů za fyziologických podmínek, o regulačních mechanismech, adaptačních schopnostech a metodách měření odezvy organismu na různé formy zátěže.
umět použít získané poznatky ve své profesi.
Osnova
  • Fyziologické principy
  • Fyziologie a patofyziologie krve
  • Fyziologie a patofyziologie imunity
  • Fyziologie a patofyziologie dýchání
  • Fyziologie a patofyziologie oběhu krve a lymfy
  • Fyziologie a patofyziologie trávení a vstřebávání
  • Fyziologie a patofyziologie jater
  • Fyziologie a patofyziologie metabolismu
  • Fyziologie a patofyziologie výživy
  • Fyziologie a patofyziologie výměny tepla a kůže
  • Fyziologie a patofyziologie ledvin a vylučování
  • Fyziologie a patofyziologie vnitřního prostředí
  • Fyziologie a patofyziologie žláz s vnitřní sekrecí
  • Fyziologie a patofyziologie rozmnožování a těhotenství
  • Obecná neurofyziologie
  • Fyziologie a patofyziologie svalstva a pohybového aparátu
  • Fyziologie a patofyziologie CNS
  • Fyziologie práce, vliv životního prostředí na fyziologické funkce

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Pozorování fygocytózy a pinocytózy, mitotického dělení.
  • Vyšetření svalového tonusu a reflexní činnosti.
  • Vyšetření krevního obrazu (určení počtu erytrocytů a leukocytů, diferenciální obraz krevní, sedimentace a osmotická rezistence).
  • Měření vitální kapacity plic. Poslech a poklep, stanovení hranic pleury.
  • Vyšetření srdce EKG. Poslech a poklep, stanovení hranic, měření TK.
  • Pozorování účinků pepsinu na svalovou tkáň. Pozorování emulgačních účinků žluči. Měření bazálního metabolizmu. Stanovení BMI (Body mass index). Měření pH moči, vyšetření sedimentu. Vyšetření kožní citlivosti.
  • Vyšetření zraku, sluchu a rovnováhy.
  • Zjišťování IQ. Vyšetření krátkodobé paměti (Kimova a Setonova hra v lékařské praxi).
Literatura
    povinná literatura
  • SILBERNAGL, S. a F. LANG. Atlas patofyziologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9. info
    doporučená literatura
  • GALBAVÝ, Š. a M. ŠRAMKA. Somatológia- základy anatómie a fyziológie pre humanitné smery. Bratislava: Samosato, 2010. ISBN 978-80-89464-01-2. info
  • BUŽGA, M. Praktická cvičení z fyziologie. Ostrava: FZS OU, 2007. ISBN 978-80-7368-465-5. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 28 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Fyziologie buňky - Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
  • Fyziologie svalové tkáně - Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
  • Fyziologie krve - Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
  • Fyziologie imunitního systému - Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
  • Fyziologie oběhu krve a lymfy - Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
  • Fyziologie dýchání - Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfůze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
  • Fyziologie trávení a vstřebávání - Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
  • Termoregulace - Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
  • Fyziologie ledvin - Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
  • Acidobazická rovnováha tělesných tekutin - CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
  • Hormonální regulace - Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
  • Fyziologie těhotenství - Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
  • Fyziologie nervové činnosti I - Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
  • Fyziologie nervové činnosti II - Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2016/ZZFYP12033