VŠZDRAV:ZZNPG9614 Neodkladná péče v geriatrii - Informace o předmětu
ZZNPG9614 Neodkladná péče v geriatrii
Vysoká škola zdravotnickázima 2016
- Rozsah
- 6/9. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Neodkladná péče v akutních a kritických stavech, Vnitřní lékařství a neodkladná péče v interních oborech, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje posluchače se změnami v organismu ve vyšším věku, se zvláštnostmi péče o zdraví a onemocněními ve vyšším věku. Důraz je kladen na odlišnosti v problematice neodkladné péče o seniory v oblasti přednemocniční a intenzivní péče.
Cílem předmětu je:- vymezit základní aspekty péče o seniory
- získat znalosti o péči o geriatrické pacienty ve složkách multidisciplinární péče
- získat dovednosti v poskytování neodkladné péče
- seznámit se specifiky psychologického přístupu k postiženým vyšších věkových skupin
- Osnova
- Charakteristika pojmů – gerontologie, geriatrie, holismus, salutogenese. Biologické teorie stárnutí, věk biologický, psychický
- Charakteristika životních období, mýty o stáří, hierarchie hodnot
- Somatické změny, reakce člověka na stáří, životní styl, stáří a nemoc
- Nejčastější chronická onemocnění, úrazy, ostatní akutní stavy
- Specifika ošetřovatelské péče o seniory s poruchami vnímání, demencí, stavu zmatenosti, beznaděje apod.
- Podpora zdraví a prevence v primární péči
- Sekundární péče (ošetřovatelské péče a její a zvláštnosti, psychologický přístup)
- Terciální péče
- Specifika péče o pacienty ve vyšším věku - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
- Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
- Geriatrický assesment
- Příprava geriatrického pacienta před operací a pooperační péče
- Umírající starý člověk – specifika péče
- Péče o seniora s jednotlivými druhy onemocnění, postižení a úrazů především se zaměřením na neodkladnou péči
- Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- SCHULER, M. a P. OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4. info
- ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5. info
- doporučená literatura
- ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- KALVACH, Z. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3. info
- Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- KUBEŠOVÁ - MATĚJOVSKÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 15 hodin
- Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
- Geriatrické syndromy - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
- Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
- Geriatrický assesment
- Geriatrické maladaptační syndromy. Přehled nejčastějších onemocnění přidružených problémů ve stáří
- Příprava geriatrického pacienta na před a pooperační péči
- Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
- Umírající starý člověk - paliatívní péče, hospicová péče, eutanázie a dystanázie
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2016/ZZNPG9614