ZZNPG9614 Neodkladná péče v geriatrii

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
6/9. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (přednášející)
PhDr. Karolína Šrámková, PhD. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZZNPG9614/cv1: So 19. 9. 13:40–17:25 Učebna 4, Duškova, Pá 11. 12. 13:40–16:40 Učebna 4, Duškova, K. Šrámková
Předpoklady
Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Neodkladná péče v akutních a kritických stavech, Vnitřní lékařství a neodkladná péče v interních oborech, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- vymezit základní aspekty péče o seniory
- získat znalosti o péči o geriatrické pacienty ve složkách multidisciplinární péče
- získat dovednosti v poskytování neodkladné péče
- seznámit se specifiky psychologického přístupu k postiženým vyšších věkových skupin
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat základní aspekty péče o postižené ve vyšším věku
- vysvětlit pojmy – holismus, salutogenese, gerontologie, geriatrie, biologické stárnutí
- charakterizovat úrazy, ostatní akutní stavy, chronická onemocnění
- popsat prevenci v primární, sekundární a terciální péči
Osnova
  • Charakteristika pojmů – gerontologie, geriatrie, holismus, salutogenese. Biologické teorie stárnutí, věk biologický, psychický
  • Charakteristika životních období, mýty o stáří, hierarchie hodnot
  • Somatické změny, reakce člověka na stáří, životní styl, stáří a nemoc
  • Nejčastější chronická onemocnění, úrazy, ostatní akutní stavy
  • Specifika ošetřovatelské péče o seniory s poruchami vnímání, demencí, stavu zmatenosti, beznaděje apod.
  • Podpora zdraví a prevence v primární péči
  • Sekundární péče (ošetřovatelské péče a její a zvláštnosti, psychologický přístup)
  • Terciální péče

    Obsahové zaměření cvičení:
  • Specifika péče o pacienty ve vyšším věku - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
  • Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
  • Geriatrický assesment
  • Příprava geriatrického pacienta před operací a pooperační péče
  • Umírající starý člověk – specifika péče
  • Péče o seniora s jednotlivými druhy onemocnění, postižení a úrazů především se zaměřením na neodkladnou péči
  • Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
Literatura
    povinná literatura
  • JAHODOVÁ, I. Ošetřovatelská péče o seniory. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz
  • HUDÁKOVÁ, A. a Ľ. MAJERNÍKOVÁ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9. info
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. Hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5. info
  • SCHULER, M. a P. OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4. info
  • ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-476-7. info
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • KALVACH, Z. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 240/2012 Sb., kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2012. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • KUBEŠOVÁ - MATĚJOVSKÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5. info
  • KALVACH, Z., Z. ZADÁK a R. JIRÁK. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje posluchače se změnami v organismu ve vyšším věku, se zvláštnostmi péče o zdraví a onemocněními ve vyšším věku. Důraz je kladen na odlišnosti v problematice neodkladné péče o seniory v oblasti přednemocniční a intenzivní péče.

Rozsah individuální práce studentů: 15 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
2. Geriatrické syndromy - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
3. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
4. Geriatrický assesment
5. Geriatrické maladaptační syndromy. Přehled nejčastějších onemocnění přidružených problémů ve stáří
6. Příprava geriatrického pacienta na před a pooperační péči
7. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
8. Umírající starý člověk - paliatívní péče, hospicová péče, eutanázie a dystanázie
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021.
  • Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/ZZNPG9614