VŠZDRAV:ZZETF3294 Etika a filosofie - Informace o předmětu
ZZETF3294 Etika a filosofie
Vysoká škola zdravotnickázima 2017
- Rozsah
- 17/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Vysoká škola zdravotnická
- Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, dotýká se i etických dilemat v jednání a chovaní zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Pomáhá studentům najit a formulovat vlastni etická východiska a schopnost je obhájit.
Cílem předmětu je:- porozumět základním pojmům a problémovým okruhům z etiky
- porozumět etickým a morálním aspektům jiných národů, společenských kultur
- formovat charakterové vlastností a profesní myšlení
- přijmout a aplikovat etické a morální aspekty v životě člověka ve zdraví i v náročných životních situacích
- znát vztah mezi etickými a právními normami
- Literatura
- doporučená literatura
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- KUPKA, J. Přehled dějin filosofie. Praha: Kupka, 2009. ISBN 978-80-87020-00-5. info
- BUŽGOVÁ, R. Etika ve zdravotnictví. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-501-0. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 8 hodin
- Profesionální etika, význam předmětu pro práci zdravotníka, návaznost na další vědní obory
- Základní etické kodexy zdravotníků
- Práva pacientů
- Etické problémy základních medicínských oborů
- Etické problémy alternativní medicíny
- Etické problémy experimentální medicíny a lékařského výzkumu
- Etické problémy gynekologie a porodnictví
- Etické problémy dětských lékařských oborů
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2017/ZZETF3294