ZZETF3294 Etika a filosofie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
17/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- porozumět základním pojmům a problémovým okruhům z etiky
- porozumět etickým a morálním aspektům jiných národů, společenských kultur
- formovat charakterové vlastností a profesní myšlení
- přijmout a aplikovat etické a morální aspekty v životě člověka ve zdraví i v náročných životních situacích
- znát vztah mezi etickými a právními normami
Výstupy z učení
- vysvětlit základní etické pojmy
- popsat vývoj etiky jako samostatné vědní disciplíny a vývoj etiky v profesi
- vysvětlit obsah společenských norem ve vztahu k etickým kodexům
- srovnat výstupy normativní etiky s právními normami, platnými ve zdravotnictví
- diskutovat o závažných etických jevech zdravotnické praxe
- projevovat vlastní názor a respektovat názory druhých
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
    - Filozofická východiska
    - Etická pravidla a sociální normy
    - Etické a morální aspekty v rozdílných kulturách. Migrace a problémy z ní vyplývající
    - Etická pravidla a morální problémy při výkonu zdravotnického povolání
    - Rovnost, rovnoprávnost a právo pro všechny na důstojnou existenci a zdraví (pia fraus, pravda u nemocničního lůžka). Eutanázie. Moderní thanatologie. Problematika sebevražd
    - Etické problémy alternativní medicíny, symptomatický versus holistický přístup k člověku, přednosti, nedostatky a hranice západní medicíny, zázračný všelék nebo hledání východisek
    - Porod, život, zdraví, choroba a smrt z etického a morálního pohledu
    - Sociální zodpovědnost a odvaha v povolání zdravotníka
    - Problematika profesních etik. Etická regulace a samoregulace v povoláních. Etické kodexy
    - Etika v instituci, firmě, podniku
    - Etika vědy, zejména biologie a experimentální medicíny. Etické problémy moderní genetiky a eugeniky
    - Etické principy v profesi zdravotnického záchranáře
Literatura
    povinná literatura
  • SYSEL, D. Filozofie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
  • KUBICOVÁ, M. Etika. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
  • PTÁČEK, R. a P. BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5471-0. info
  • PTÁČEK, R., P. BARTŮNĚK a J. MACH. Lege artis v medicíně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-5126-9. info
  • HEŘMANOVÁ, J., M. VÁCHA, H. SVOBODOVÁ, M. ZVONÍČKOVÁ a J. SLOVÁK. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9. info
  • MATĚJEK, J. Dříve projevená přání pacientů: výhody a rizika. 1. vyd. Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-850-6. info
    doporučená literatura
  • ŠEVČÍK, D. a N. ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí - kontext, dynamika a intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2. info
  • WEISS, P. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-845-6. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • MATOCHOVÁ, S. Etika a právo v kontextu lékařské etiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2009. ISBN 978-80-210-4757-0. info
  • KUPKA, J. Přehled dějin filosofie. Praha: Kupka, 2009. ISBN 978-80-87020-00-5. info
  • REMIŠOVÁ, A. Dejiny etického myslenia v Európe a USA. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008. ISBN 978-80-8101-103-0. info
  • OPATRNÁ, M. Etické problémy v onkologii. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1876-0. info
  • BUŽGOVÁ, R. Etika ve zdravotnictví. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-501-0. info
  • SOKOL, J. Filosofická antropologie: člověk jako osoba. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9. info
  • FIALOVÁ, L., P. KOUBA a M. ŠPAČEK. Medicína v kontextu západního myšlení. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-513-0. info
Výukové metody
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Metody hodnocení
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, dotýká se i etických dilemat v jednání a chovaní zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Pomáhá studentům najit a formulovat vlastni etická východiska a schopnost je obhájit.

    Rozsah individuální práce studentů je 8 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
    1. Profesionální etika, význam předmětu pro práci zdravotníka, návaznost na další vědní obory
    2. Základní etické kodexy zdravotníků
    3. Práva pacientů
    4. Etické problémy základních medicínských oborů
    5. Etické problémy alternativní medicíny
    6. Etické problémy experimentální medicíny a lékařského výzkumu
    7. Etické problémy gynekologie a porodnictví
    8. Etické problémy dětských lékařských oborů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZETF3294