ZZOPV9595 Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči 1

Vysoká škola zdravotnická
zima 2017
Rozsah
14/10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, IZS, Odborná latinská terminologie, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- naučit se správně zhodnotit stav pacienta. Být připraven tak, aby v profesi ZZ byli schopni přijmout samostatné a správné rozhodnutí za nepřítomnosti lékaře při stavech bezprostředně ohrožujících život. Naučit se asistenci lékaři v neodkladných úkonech a výkonech
- zajistit rozvinutí profesionálních vlastností, schopností, prohloubení a upevnění odborných vědomostí, dovedností a návyků, pracovních stereotypů, které budoucí zdravotničtí záchranáři budou uplatňovat při výkonu povolání v rámci svěřených kompetencí
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- vyhodnotit stav pacienta při stavech bezprostředně ohrožujících život
- aplikovat získané teoretické i praktické znalosti
- zvládat komplexní vyšetření a zásady techniky ošetřování raněných a nemocných
- realizovat ošetřovatelské výkony a postupy vztahující se k výkonu povolání
- vést dokumentaci
- zacházet se zdravotnickými prostředky
- dodržovat zásady BOZP
- adekvátně řešit problémové situace ve vztahu k profesi
Osnova
  • Ochrana zdraví v přirozených podmínkách, domácnosti a prevence
  • Ošetřovací jednotka a její vybavení, příjem, překlad a propouštění pacientů/klientů
  • Lůžka, typy, vybavení
  • Hygienická péče o dospělého a dítě, péče o dekubity
  • Způsoby výživy a dietní. Péče o hydrataci
  • Způsoby měření a skladování fyziologických funkcí – TT, TK, P a dýchání
  • Uspokojování potřeb bezpeční, bezpečného prostředí
  • Způsoby uspokojování spánku a odpočinku
  • Způsoby snižování úzkosti a strachu
  • Způsoby odběrů biologického materiálu
  • Způsoby vyprazdňování
  • Způsoby aplikace tepla a chladu
  • Způsoby podávání léků
  • Způsoby desinfekce a sterilizace, bariérový přístup
  • Speciální ošetřovatelské činnosti: centrální žilní přístupy, měření centrálního žilního tlaku, infúze, transfúze, kanylace, podávání kyslíku
  • Speciální činnosti v před a pooperační péči o pacienta/klienta
  • Způsoby péče o terminálně nemocné

    Obsahové zaměření cvičení:
  • Získávání informací, jejich interpretace, předávání
  • Metody komplementárních vyšetření, odběry k laboratornímu vyšetření, příprava pacienta k vyšetření zobrazovacími metodami v akutním stavu
  • Zásady, postupy, techniky ošetřování nemocných a raněných
  • Manipulace s postiženým a nemocným, polohování, uložení, transport
  • Obvazová technika, imobilizační technika a prostředky v přednemocniční péči
  • Hygienická péče o nemocné děti i dospělé v přednemocniční neodkladné péči
  • Specifika ošetřování infekčních a kontaminovaných pacientů, vlastní ochrana
  • Farmaka v neodkladné péči a jejich podávání
  • Medicínské plyny a zásady práce s nimi, kyslíková léčba
  • Infuzní léčba, náhradní roztoky
  • Zajištění průchodnosti dýchacích cest, vstupy do dýchacích cest
  • Zajištění vstupu do krevního řečiště periferní, centrální, alternativní
  • Zavádění nasogastrické sondy, sondáž jícnu (Sengstakenova-Blakemoreova sonda), močového katétru, epicystostomie
  • Vagové manévry, masáž sinus caroticus
  • Defibrilace, kardioverze, kardiostimulace
  • Analgezie v neodkladné péči zejména se zaměřením na léčbu akutní bolesti v terénu, v průběhu transportu, na urgentním příjmu
Literatura
    povinná literatura
  • GARNEKOVÁ, Z., J. HLINOVSKÁ, V. BŘÍZOVÁ a J. PEKARA. Ošetřovatelské postupy. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. D
  • VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ, I. OTRADOVCOVÁ a P. PAVLÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0. info
  • VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ a J. HOLUBOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4. info
  • BOROŇOVÁ, Jana. Kapitoly z ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: VŠZ, 2010. ISBN 978-80-902876-4-8. info
  • PAVLÍKOVÁ, P. Podklady pro praktická cvičení v ošetřovatelských postupech. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1835-7. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-476-7. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 240/2012 Sb., kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2012. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • ČESKO. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2000. info
  • ČESKO. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). 2000. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán vpodobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět poskytuje teoreticko-prakticky zaměřené instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy k ošetřování nemocných a raněných, a to jak dospělých, tak dětí všech věkových kategorií. Předmět navazuje a velmi úzce souvisí s odbornými předměty, zejména se speciálními předměty souvisejícími se zaměřením studia. Na základě teoretických znalosti učí technice výkonů a postupům intervencí. Důraz je kladen na dodržování postupů lege artis ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií. Dále se předmět zabývá materiálním a technickým vybavení v neodkladné péči, práci s přístrojovou technikou, dokumentací, organizačním zajištěním součinnosti s ostatními tísňovými složkami, spolupracovníky, práci v záchranném týmu s jednoznačným vymezením jednotlivých úkolů, kompetencí a návazností péče o postižené. Dále výuka ve zdravotnických zařízeních klinického zaměření a současně i v systémech neodkladné péče. Důraz je kladen na nácvik a osvojení odborných činností v laboratorních podmínkách, a to i na výukových modelech, a na formování profesionálních vlastností budoucích zdravotnických záchranářů.

Rozsah individuální práce studentů: 20 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Ochrana zdraví v přirozených podmínkách, domácnosti a prevence
2. Ošetřovací jednotka a její vybavení, příjem, překlad a propouštění pacientů/klientů
3. Lůžka, typy, vybavení
4. Způsoby desinfekce a sterilizace, bariérový přístup
5. Hygienická péče o dospělého a dítě, péče o dekubity
6. Způsoby výživy a dietní. Péče o hydrataci
7. Způsoby měření a skladování fyziologických funkcí
8. Uspokojování potřeb bezpeční, bezpečného prostředí
9. Způsoby uspokojování spánku a odpočinku
10. Způsoby snižování úzkosti a strachu
11. Způsoby odběrů biologického materiálu
12. Způsoby vyprazdňování
13. Způsoby aplikace tepla a chladu
14. Způsoby podávání léků
15. Speciální ošetřovatelské činnosti: centrální žilní přístupy, měření centrálního žilního tlaku, infúze, tranfúze, kanylace, podávání kyslíku
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2017/ZZOPV9595