VSANA1262 Anatomie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
20/14. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSANA1262/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Horák
VSANA1262/cv: Pá 6. 12. 10:35–15:50 Učebna 9, So 11. 1. 14:30–15:50 Posluchárna P1, L. Horák
Předpoklady
Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s latinskou terminologií v anatomii, se stavbou a funkcí lidského těla na molekulární, buněčné, tkáňové, orgánové a soustavové úrovni ve vztahu k aplikovatelnosti na ošetřovatelskou praxi.
Výstupy z učení

- používat správně anatomické pojmy
- popsat složení živé hmoty
- popsat funkce jednotlivých anatomických struktur v určeném rozsahu
- popsat funkce jednotlivých orgánových struktur v určeném rozsahu
- používat latinskou terminologii v anatomii
- demonstrovat na modelech stavbu, uložení a funkci jednotlivých orgánů a orgánových soustav.
Osnova
  • 1. Základní jednotky živé hmoty.
  • 2. Funkční anatomie tkání.
  • 3. Vývoj těla, názvy jeho částí, orientace na těle.
  • 4. Kostra člověka.
  • 5. Kostní spojení.
  • 6. Svalová soustava.
  • 7. Krevní oběh.
  • 8. Lymfatický systém.
  • 9. Dýchací soustava.
  • 10. Trávící soustava.
  • 11. Močový systém.
  • 12. Ženská pohlavní soustava.
  • 13. Mužská pohlavní soustava.
  • 14. Látkové řízení organismu.
  • 15. Kožní ústrojí.
  • 16. Periferní nervový systém.
  • 17. Centrální nervová soustava.
  • 18. Zrakové ústrojí.
  • 19. Sluchové ústrojí.


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Kosterní soustava, osový skelet a lebka.
  • 2. Kostra hrudníku a proximální končetiny.
  • 3. Kostra pánve a distální končetiny. Měření pánevních rozměrů.
  • 4. Kosterní svaly, svaly končetin.
  • 5. Svaly hlavy, krku, trupu, zad a pánevního dna.
  • 6. Trávící soustava.
  • 7. Srdce a plíce.
  • 8. Ledviny.
  • 9. Pohlavní orgány muže.
  • 10. Pohlavní ústrojí ženy, topografie malé pánve.
  • 11. Centrální a periferní nervová soustava, mozek, mícha, hlavové a míšní nervy.
  • 12. Smyslové orgány, kůže, nos, oko a ucho.
Literatura
    povinná literatura
  • DUDOVÁ, J. Anatomie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Vytvoření elearningových studijních programů pro teoretické předměty ve zdravotnictví, CZ.2.17/3.1.00/33326.
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy funkční anatomie. Olomouc: Poznání, 2011. ISBN 978-80-87419-06-9. info
  • FIALA, P., J. VALENTA a L. EBERLOVÁ. Anatomie pro bakalářské studium zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1491-5. info
  • VIGUÉ, J. Atlas lidského těla v obrazech:anatomie, histologie, patologie. 5. vyd. Čestlice: Rebo, 2009. ISBN 978-80-255-0294-5. info
    doporučená literatura
  • MELLOVÁ, Y. a G. HEŠKOVÁ. Anatómia človeka pre nelekárske študijné programy. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-335-6. info
  • NETTER, F. H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2248-8. info
  • PETROVICKÝ, P., I. KLEPÁČEK a M. ŠVEHLÍKOVÁ. Anatomický atlas: fotografický atlas. 6. vyd. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-131-4. info
  • MERKUNOVÁ, A. a M. OREL. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6. info
  • GRIM, M., R. DRUGA a J. STINGL. Základy anatomie 5. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-179-8. info
  • DAUBER, W. Feneisův obrazový slovník anatomie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1456-1. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek.  Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se stavbou a terminologii anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Na poznatky anatomie navazuji předměty fyziologie a patologie.


Rozsah individuální práce studentů: 32 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Stavba buňky, buněčný cyklus, buněčná organela, buněčná membrána, membránové receptory. Funkční morfologie tkání
2. Roviny, osy a základní směry pro orientaci na lidském těle
3. Stavba kosti, spojení kostí. Osový skelet a lebka. Kostra hrudníku a končetin. Stavba pánve, pánevní rozměry, pánevní vazy
4. Stavba příčně pruhovaného svalu. Přehled svalových skupin. Svaly břicha a pánevního dna
5. Stavba srdce. Excitomotorické centrum srdce. Innervace srdce. Systémový a plicní oběh. Přehled arterií a vén
6. Krev, složení krve. Krevní plazma, erytrocyty a leukocyty. Krevní skupiny. Krvetvorba
7. Imunitní systém. Thymus, lymfatické uzliny a slezina. Přehled regionálních lymfatických uzlin a lymfatických cév
8. Stavba dýchacího ústrojí. Dýchací cesty a plíce. Topografické poměry v dutině hrudní
9. Soustava zažívací. Dutina ústní a slinné žlázy. Stavba jícnu, žaludku, tenkého a tlustého střeva. Pankreas a játra. Žlučník a vývodné cesty žlučové. Topografické poměry v dutině břišní
10. Anatomie močového ústrojí. Stavba ledviny a vývodných cest močových. Pohlavní ústrojí muže
11. Anatomie pohlavního ústrojí ženy. Cytologie endometria. Uspořádání myometria. Poloha dělohy a děložní vazy. Topografické poměry v malé pánvi
12. Oplození, vývoj embrya a plodu. Fetální a placentární oběh. Plodové obaly a placenta
13. Anatomie velkých žláz s vnitřní sekrecí. Diseminovaný systém buněk s vnitřní sekrecí
14. Stavba nervového systému. Mícha a mozkomíšní obaly. Mozkový kmen. Mesencephalon, diencephalon a telencaphalon. Mozková kůra a bazální ganglia. Limbický systém. Mozkové komory a mozkomíšní mok. Mozkové nervy. Stavba periférního nervového systému
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSANA1262