VSOPON4766 Ošetřovatelská péče o nemocné v onkologii

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
7/8. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Karolina Moravcová, PhD (přednášející)
PhDr. Karolina Moravcová, PhD (cvičící)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 22. 11. 13:40–16:40 Učebna 9, Duškova, 13:40–16:40 Učebna 9, Duškova, Pá 6. 12. 13:40–15:55 Učebna 11, Duškova, 13:40–15:55 Učebna 11, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSOPON4766/cv: Pá 4. 10. 9:40–12:40 Učebna 13, Duškova, So 2. 11. 8:50–11:50 Posluchárna P1, Duškova, K. Moravcová
VSOPON4766/cvA: Pá 4. 10. 9:40–12:40 Učebna 13, Duškova, 9:40–12:40 Učebna 13, Duškova, So 2. 11. 8:50–11:50 Posluchárna P1, Duškova, K. Moravcová
VSOPON4766/cvB: Pá 4. 10. 13:40–16:40 Učebna 9, Duškova, So 2. 11. 14:30–17:30 Učebna 11, Duškova, K. Moravcová
VSOPON4766/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Moravcová
Předpoklady
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Hematologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět odlišnostem péče o zdraví a prevence výskytu maligních onemocnění u populace v rámci primární péče. Znát vztah mezi vlivem rizikových faktorů a incidenci maligních onemocnění. Porozumět odlišnostem léčby a péče o onkologicky nemocné v rámci systému sekundární péče a rozlišit odlišnosti péče a léčby o nevyléčitelně nemocné a umírající v rámci systému terciární péče. Seznámit se standardními diagnostickými procedurami a testy u jednotlivých klinických stavů a se standardní léčbou a ordinacemi lékaře. Naučit terapeutické komunikaci a cílené edukaci pacienta/rodiny.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u pacienta s vybraným onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
Osnova
  • 1. Současný pohled na vznik nádorových onemocnění. Možnosti prevence (primární, sekundární, vyhledávání časných forem onemocnění a přednádorových stavů)
  • 2. Diagnostika zhoubných nádorů obecně (klasické diagnostické metody, zobrazovací metody, onkomarkery)
  • 3. Základy léčby solidních nádorů (zásady chirurgické léčby, chemoterapie, radiační terapie, biologická léčba zhoubných nádorů PDT)
  • 4. Hematoonkologická onemocnění
  • 5. Paliativní léčba (paliativní chirurgické zákroky, paliativní radioterapie, paliativní chemoterapie). Léčba nádorové bolesti (možnosti invazivní léčby, farmakoterapie, léčba průlomové bolesti)


    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Specifika ošetřovatelského procesu u onkologických pacientů v jednotlivých věkových obdobích
  • 2. Ošetřovatelský proces u onkologického pacienta při léčbě chemoterapií a radioterapií
  • 3. Ošetřovatelský proces u onkologického pacienta po chirurgické léčbě
  • 4. Specifika edukačního procesu u pacientů s onkologickým onemocněním
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁK, L. Ošetřovatelská péče v onkologii. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ a H. VORLÍČKOVÁ. Klinická onkologie pro sestry. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3742-3. info
  • NOVOTNÝ, J. a P. VÍTEK. Onkologie v klinické praxi : standardní přístupy v diagnostice a léčbě vybranýchzhoubných nádorů. Praha: Mladá fronta, 2012. ISBN 978-80-204-2663-5. info
  • VOKURKA, S. Základní hemato-onkologická onemocnění a jejich charakteristiky. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-553-6. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 16 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Charakteristika onkologického ošetřovatelství, management ošetřovatelské péče u onkologických pacientů v jednotlivých věkových obdobích
2. Ošetřovatelská péče v závislosti na způsobu léčby klienta/pacienta s onkologickou diagnózou
3. Potřeby klientů/pacientů změněné v souvislosti s onkologickým onemocněním
4. Kvalita života onkologicky nemocného klienta a jeho rodiny
5. Psychosociální a etická problematika onkologických onemocnění.
6. Zásady ošetřovatelské péče v onkologii při poruchách příjmu potravy a tekutin
7. Zásady ošetřovatelské péče v onkologii při problémech souvisejících s oxygenací
8. Zásady ošetřovatelské péče v onkologii u nemocných s poruchou spánku
9. Zásady ošetřovatelské péče v onkologii při bolesti, management bolesti
10. Zásady ošetřovatelské péče v onkologii u onkologického pacienta po chirurgické léčbě
11. Specifika ošetřovatelského procesu u onkologicky nemocných dětí
12. Filozofie hospicové péče
13. Edukační činnost sestry při prevenci onkologických onemocnění


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o významu primární a sekundární onkologické prevence, o etiologických a predispozičních faktorech a o statistickém výskytu jednotlivých druhů nádorových onemocnění. Seznamuje s odlišnostmi a charakterem pracovišť pro péči a léčbu onkologicky nemocných. Poskytuje informace o jednotlivých klinických stavech z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onkologickým onemocněním, které významně ovlivňuji kvalitu života onkologicky nemocného člověka a jeho rodiny.


Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSOPON4766