VSOPS9054 Ošetřovatelská péče o seniory

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
6/9. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (přednášející)
doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 21. 11. 8:50–11:50 Učebna 11, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSOPS9054/cv: Pá 8. 1. 8:50–12:35 Učebna 11, Duškova, A. Mazalánová
Předpoklady
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie, Teorie ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou péče o osoby vyššího věku s důrazem na odlišnou symptomatologii onemocnění a etický přístup. Znát zvláštnosti klinického obrazu a průběhu chorob ve stáří včetně specifických ošetřovatelských přístupů a komunikativních dovedností. Nacvičit aplikaci ošetřovatelského procesu s ohledem na specifiku seniorů.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definovat detegorie stáří
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- vyjmenovat specifika edukace u seniorů
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
Osnova
  • 1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
  • 2. Geriatrické syndromy. Geriatrické maladaptační syndromy
  • 3. Ortostatická hypotenze Pády a úrazy
  • 4. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
  • 5. Přehled nejčastějších onemocnění, přidružených problémů ve stáří
  • 6. Paliativní péče, hospicová péče. Eutanázie a dystanázie


    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Specifika péče o pacienty ve vyšším věku - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
  • 2. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu
  • 3. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
  • 4. Geriatrický assesment
  • 5. Příprava geriatrického pacienta před operací a pooperační péče
  • 6. Umírající starý člověk – specifika ošetřovatelské péče 7. Specifika edukačního procesu u seniorů, edukační plán u vybraného pacienta
Literatura
    povinná literatura
  • JAHODOVÁ, I. Ošetřovatelská péče o seniory. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HUDÁKOVÁ, A. a Ľ. MAJERNÍKOVÁ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9. info
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. Hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5. info
  • SCHULER, M. a P. OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4. info
  • KUBEŠOVÁ - MATĚJOVSKÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5. info
  • KALVACH, Z., Z. ZADÁK a R. JIRÁK. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4. info
  • ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5. info
    doporučená literatura
  • JEŘÁBEK, H. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-117-6. info
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 16 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
2. Geriatrické syndromy - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
3. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
4. Geriatrický assesment
5. Geriatrické maladaptační syndromy. Přehled nejčastějších onemocnění přidružených problémů ve stáří
6. Příprava geriatrického pacienta na před a pooperační péči
7. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
8. Umírající starý člověk - paliatívní péče, hospicová péče, eutanázie a dystanázie


Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidi vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojováni, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory v oblasti ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.


Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021.
  • Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSOPS9054