VSPOZ2111 Podpora zdraví – zdravotní gramotnost

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
3k+7s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Mgr. Lukáš Martínek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Rozvrh
Pá 4. 12. 10:35–12:50 Učebna 1, Duškova
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznamit se způsobem rozpoznávání zdravotních, společenských a faktorů životního prostředí, které mají zásadní vliv na onemocnění s negativním zdravotním dopadem na zdraví jedince a komunity.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat strategii péče o zdraví v celosvětovém, státním a regionálním kontextu
- definovat rizikové a protektivní faktory životního stylu
- popsat metody výchovy ke zdraví
- aplikovat metodu krátké intrervence v podpoře zdravého životního stylu
- motivovat a edukovat jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Základní zdravotní péče a prevence, zásady pro udržení zdraví, poškozování zdraví v období adolescence a dospělosti.
  • 2. Zdravotní stav obyvatel ČR – trendy. Determinanty zdraví a základní ukazatele zdravotního stavu populace. Priority veřejného zdraví.
  • 3. Funkce sester ve společnosti, sestra jako pracovník zdravotní výchovy. Odborné poradenství – metoda krátkých intervencí.
  • 4. Výchova ke zdraví – primární, sekundární, terciární prevence, metody výchovy ke zdraví. Projekty podpory zdraví.
  • 5. Společenská změna, peer výchova, sledování efektivity výchovy ke zdraví.
  • 6. Doporučené postupy WHO na ochranu zdraví a životního prostředí. Program Zdraví 21, cíl 4 Zdraví mladých.
  • 7. Rizikové faktory životního stylu a jejich negativní vliv na zdraví člověka. Reprodukční zdraví.
  • 8. Výchova ke zdraví jako součást národní i regionální zdravotní politiky. Kampaně podporující zdraví, Dny zdraví.
  • 9. Podpora veřejného zdraví. Screeningové programy.
Literatura
    povinná literatura
  • STRATEGICKÉ DOKUMENTY EU, WHO a ČR zejména Bílá kniha Strategie EU v oblasti zdraví na období 2020–2030. Dostupné z: http://ec.europa.eu/health/strategy/white_paper/index_cs.htm
  • ČELEDOVÁ, L. a R. ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
  • MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ DAGMAR. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 291 s. ISBN 978-80-247-2715-8. info
    doporučená literatura
  • Zdraví 2020: Rámcový souhrn opatření připravených s cílem pomoci vládám a všem společenským aktivitám, aby přispívaly ke zdraví a životní pohodě obyvatel evropského regionu. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2013. ISBN 978-80-85047-45-5. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • PEŠEK, R. a K. NEČESANÁ. Prevence užívání tabáku, alkoholu a jiných drog u dospívajících. MZČR - dotační program Národní program zdraví – projekty podpory zdraví, 2009. ISBN 978-80-254-5971-3. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický celek s důrazem na nejnovější vědecky ověřené poznatky týkající se zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví, prevenci nemocí a zdravotní péči. Studentům poskytuje ucelený přehled o standardním rozsahu zdravotní gramotnosti pro pacienty. Soustřeďuje se na získání znalostí o efektivních edukačních a intervenčních strategiích zdravotní gramotnosti. Umožňuje jim osvojení si kompetencí pro provádění edukací u pacientů všech věkových a sociálních skupin v oblasti životního stylu, redukce nevhodných návyků, péče o (domácí) prostředí, prevence nemocí, ošetřovatelské péče a bezpečného chování.

Studijní pomůcky:
HAMPLOVÁ, L. Zdravý životní styl. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSPOZ2111