VŠZDRAV:VSMAN2011 Management 1 - Informace o předmětu
VSMAN2011 Management 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2021
- Rozsah
- 6/3/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Krause, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dušan Sysel, Ph.D., MPH (přednášející) - Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh
- Pá 24. 9. 8:50–12:35 Učebna 13, Duškova, So 25. 9. 14:30–17:30 Učebna 13, Duškova
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(120)
Odborná latinská terminologie, Etika, Obecná a vývojová psychologie, Komunikace, Informační systémy ve zdravotnictví, Komunitní péče - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se zásadami implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, s nástroji kontroly, s měřením a zlepšováním kvality ve zdravotnictví, s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče a managementu mimořádných událostí.
- Výstupy z učení
- správně používat odbornou terminologii
- definovat hlavní cíle, rysy systému kvality poskytované zdravotní péče
- popsat zásady obecného managementu a osobní management
- definovat standardy kvality a indikátory kvality
- vyjmenovat úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality
- charakterizovat zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality
- vysvětlit management změn a krizový management- Osnova
- 1. Úvod do managementu ve zdravotnictví
- 2. Regulace a snižování nákladů ve zdravotnictví
- 3. Manažerské funkce
- 4. Krizový management
- 5. Řízení materiálních a lidských zdrojů, management změn
- 6. Systémy řízení kvality
- 7. Modely zajišťování kvality péče. Auditní činnost
- 8. Organizační kultura
- 9. Delegace pravomoci
- 10. Budování týmu
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Asertivní chování a schopnosti působit na druhé lidi
- 2. Proces změny a zvládání odporu proti změně
- 3. Management konfliktu
- 4. Metodika tvorby standardů pro přímou péči
- 5. Přesvědčování
- Literatura
- povinná literatura
- TOŠNAROVÁ, H. Management. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4032-4. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- JOINT COMMISSION INTERNATIONAL. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2436-2. info
- ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů: 4 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Management, význam a uplatnění v ošetřovatelství
2. Koncepční rámec managementu
3. Osobní management. Management času. Management organizační jednotky
4. Management kvality ošetřovatelské péče, standardy, auditní činnost, řízení kvality v ošetřovatelství
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, vytvářením strategii řízeni kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Studenti se naučí teorii řízeni kvality, metodikám vypracovaní standardů ošetřovatelské péče a metodám auditní činnosti.
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS), 3. ročník (LS) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/VSMAN2011