VŠZDRAV:FYMNE13511 Úvod do metodik na neurovývojo - Informace o předmětu
FYMNE13511 Úvod do metodik na neurovývojovém podkladě 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2023
- Rozsah
- 1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniel Sobotka (přednášející)
- Garance
- Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
- Rozvrh
- Pá 6. 10. 9:00–13:05 Aula 103, Vltavská, Pá 20. 10. 9:00–13:05 Aula 103, Vltavská
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit studenty s ontogenetickým vývojem jedince a základy metodik pracujících na neurovývojovém podkladě, jejich neurofyziologickými principy, významnými teoriemi a paradigmaty. Praktickou výukou a ukázkami speciálních technik je vybavit dovednostmi pro využití v konkrétních indikačních oblastech. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- klasifikovat jednotlivá paradigmata metod na neurovývojovém podkladě a zná možnosti jejich využití v terapii u různých indikační oblastí
- aplikovat teoretické znalosti do praxe
- hodnotit výsledky a navrhnout nejvhodnější typ pohybové aktivity
- edukovat pacienta a jeho rodinu k aktivní účasti na léčbě
- vybrat a prakticky aplikovat, na základě speciálních vyšetření, jednotlivé základní techniky metodik na neurovývojovém podkladě - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte
- 2. Metody rozvoje somatognostických a stereognostických funkcí
- 3. Bobath koncept (úvod, historie, teorie, paradigmata)
- 4. Využití prvků Bobath konceptu u dětí
- 5. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cévní mozkovou příhodou/po kranotraumatech
- 6. Vojtova reflexní lokomoce
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte
- 2. Využití prvků Bobath konceptu u dětí
- 3. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cévní mozkovou příhodou
- 4. Vojtova reflexní lokomoce
- 5. Dynamická neuromusculární stabilizace
- 6. Propriceptivní neuromusculární facilitace
- 7. Metoda dle R. Brunkow
- 8. Akrální koaktivační terapie ACT
- Literatura
- povinná literatura
- SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, V. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. Olomouc: RL-CORPUS, 2017. ISBN 978-80-270-2292-2. info
- VACEK, J., I. WURSTOVÁ a J. KŘÍŽ A KOL. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 1. díl. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-309-4. info
- KRAČMAR, B., M. CHRÁSTKOVÁ a R. BAČÁKOVÁ. Fylogeneze lidské lokomoce. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3379-4. info
- doporučená literatura
- BRAUNER, R. Možnosti rehabilitace u dětí a dospělých. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2019. ISBN 978-80-7013-600-3. info
- ČERVENKOVÁ, R a KOLÁŘ. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9. info
- FORMANOVÁ, P. a D. JANDOVÁ. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 2. díl, Náhlé cévní mozkové příhody. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-310-0. info
- ŠVESTKOVÁ, O., Y. Y ANGEROVÁ a J. DRUGA. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2. info
- DROUIN, J., D. PEDNEAULT a R. POIRIER. Cviky, které léčí. Praha: Euromedia Group, 2016. ISBN 978-80-7549-126-8. info
- DOSTÁLOVÁ, L. a O. GÁL. Současné trendy v rehabilitaci pacientů s roztroušenou sklerózou. Olomouc: Solen, 2016. ISBN 978-80-7471-172-5. info
- ŠPRINGROVÁ, I. Akrální koaktivační terapie: vycházející ze základních principů metody Roswithy Brunkow. Čelákovice: Rehaspring, 2011. ISBN 978-80-260-0912-2. info
- BASSOE GJLSVIK, B.E. The Bobath concept in adulth neurology. Stuttgart: Thieme, 2008. ISBN 978-3-13-145451-5. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 %
Zápočtový test (2x + min. 70% úspěšnost)
Zkouška - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti z oblasti metodik na neurovývojovém podkladě.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/FYMNE13511