VŠZDRAV:VSFIL2352 Filozofie a zdravotnická etika - Informace o předmětu
VSFIL2352 Filozofie a zdravotnická etika
Vysoká škola zdravotnickázima 2023
- Rozsah
- 12k+23s. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. (přednášející)
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Krause, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSFIL2352/3BVS_A: So 23. 9. 10:30–15:25 Učebna 7, Duškova, Pá 8. 12. 12:10–17:05 Učebna 1, Duškova, M. Krause, E. Marková
VSFIL2352/3BVS_B: Pá 20. 10. 10:30–15:25 Učebna 206, Vltavská, Pá 1. 12. 14:40–17:05 Učebna 6, Duškova, Pá 5. 1. 14:40–17:05 Učebna 1, Duškova, M. Krause, E. Marková
VSFIL2352/3CVS_1: Pá 3. 11. 14:40–17:05 Učebna 13, Duškova, Pá 24. 11. 13:50–18:45 Posluchárna P1, Duškova, Pá 15. 12. 14:40–17:05 Učebna 7, Duškova, M. Krause, E. Marková
VSFIL2352/3CVS_2: Pá 22. 9. 10:30–15:25 Učebna 9, Duškova, So 14. 10. 14:40–17:05 Učebna 9, Duškova, So 2. 12. 14:40–17:05 Učebna 9, Duškova, M. Krause, E. Marková
VSFIL2352/3CVS_3: So 23. 9. 14:40–17:05 Učebna 13, Duškova, Pá 20. 10. 14:40–17:05 Učebna 9, Duškova, Pá 15. 12. 13:50–18:45 Učebna 13, Duškova, M. Krause, E. Marková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
formovat profesní myšlení, naučit se respektovat odůvodněné názory druhých a orientovat se v jednotlivých světových názorech, projevovat vlastní názor, argumentovat a diskutovat o etických jevech v ošetřovatelství. Formováním charakterových vlastností přispět ke svobodě myšlení a projevu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vysvětlit základní pojmy etiky
- vyjmenovat základní etické teorie a metody
- vysvětlit základní filosofické kategorie a pojmy
- popsat filosofické směry
- definovat rozdíl mezi jednotlivými světovými názory
- popsat vývoj etiky jako samostatné vědní disciplíny a vývoj etiky v profesi
- vysvětlit obsah společenských norem ve vztahu k etickým kodexům
- srovnat výstupy normativní etiky s právními normami, platnými ve zdravotnictví
- diskutovat o závažných etických jevech zdravotnické praxe
- argumentovat v souladu s etickým kodexem zdravotnického pracovníka. - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů ve filozofii:
- 1. Filozofie jako vědní obor, podporující poznání lidského bytí
- 2. Filozofické přístupy východní a západní kultury
- 3. Životní cyklus a přechodové rituály
- 4. Filozofie a ošetřovatelství
- Obsahové zaměření individuální práce studentů v etice:
- 1. Profesionální etika, význam předmětu pro práci zdravotníka, návaznost na další vědní obory.
- 2. Etické principy ve zdravotnictví.
- 3. Práva pacientů, informovaný souhlas.
- 4. Etická dilemata, etické problémy ve zdravotnictví.
- Literatura
- povinná literatura
- JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9. info
- HERŮFEK, J a KOL. Pojetí důstojnosti člověka od antiky po současnost. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-781-9. info
- doporučená literatura
- MZ, ČR. Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Věstník MZ ČR, 2004, č. 7, s. 12.
- VÁCHA, M. Eutanázie: definice, historie, legislativa, etika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2575-3. info
- DOLEŽAL, A. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2687-3. info
- ONDRAČKA, L, L KROPÁČEK T HALÍK M LYČKA a M ZEMÁNEK. Smrt a umírání v náboženských tradicích současnosti. Praha: Cesta domů, 2017. ISBN 978-80-88126-22-5. info
- ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5. info
- HEŘMANOVÁ, J., M. VÁCHA, H. SVOBODOVÁ, M. ZVONÍČKOVÁ a J. SLOVÁK. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9. info
- MATĚJEK, J. Dříve projevená přání pacientů: výhody a rizika. 1. vyd. Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-850-6. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- OLŠOVSKÝ, J. Slovník filozofických pojmů současnosti. 3. rozprac. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3613-6. info
- KUPKA, J. Přehled dějin filosofie. Praha: Kupka, 2009. ISBN 978-80-87020-00-5. info
- REMIŠOVÁ, A. Dejiny etického myslenia v Európe a USA. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008. ISBN 978-80-8101-103-0. info
- SOKOL, J. Filosofická antropologie: člověk jako osoba. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9. info
- ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2. info
- STÖRIG, H. J. Malé dějiny filozofie. 8. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3. info
- SCHERER, G. Základní fenomény lidského bytí očima filozofie. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7192-979-6. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován převážně jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Uvádí do problematiky filozofie a zdravotnické etiky a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání v podmínkách zdravotnické praxe. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími etickými kodexy, které se týkají zdravotní a ošetřovatelské péče o člověka od narození do smrti, dále etickými problémy a dilematy. Pomáhá studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost je obhájit.
Studijní pomůcky:
SYSEL, D. Filosofie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
KUBICOVÁ, M. Etika a filozofie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/VSFIL2352