PAVYP221 Výzkum v porodní asistenci

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
1/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Markéta Školoudová (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
Rozvrh
Po 15. 2. až Ne 14. 3. každý sudý čtvrtek 12:45–14:15 Učebna 13, Po 26. 4. až Ne 6. 6. každý sudý čtvrtek 12:45–14:15 Učebna 13
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAVYP221/cv: Po 15. 2. až Ne 14. 3. každé liché úterý 12:45–14:15 Učebna 13, Po 26. 4. až Ne 6. 6. každé liché úterý 12:45–14:15 Učebna 13, M. Školoudová
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 82 )
Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Edukační činnost porodní asistentky, Porodnictví I., Porodnictví II., Základy teorie porodní asistence, Sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu ošetřovatelského výzkumu v porodní asistenci
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces - definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu
Osnova
  • 1. Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
  • 2. Priority výzkumu pro 21. století.
  • 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Podíl porodní asistentky na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
  • 4. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měření, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
  • 5. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi.
  • 6. Účast porodní asistentky ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Porodní asistentka sama je objektem výzkumu, porodní asistentka ověřuje prototipy nových technických prostředků.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
  • 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
  • 3. Formulace cílů – modelové situace.
  • 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
  • 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace.
  • 6. Statistické výpočty – postup.
  • 7. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
  • 8. Sestavení výzkumné zprávy.
  • 9. Interpretace výsledků výzkumu.
  • 10. Diskuze a doporučení.
Literatura
    povinná literatura
  • BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Online. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. [citováno 2024-04-24] info
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Online. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. [citováno 2024-04-24] info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Online. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. [citováno 2024-04-24] info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. Online. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. Online. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. [citováno 2024-04-24] info
  • NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Online. Praha: Maurea, 2012. ISBN 978-80-904955-5-5. [citováno 2024-04-24] info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Online. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. [citováno 2024-04-24] info
Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšleni, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2021/PAVYP221