VŠZDRAV:VSOPR10639 Odborná praxe 4 - Informace o předmětu
VSOPR10639 Odborná praxe 4
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 0/360 za semestr. 10 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Vysoká škola zdravotnická
- Předpoklady
- Anatomie, Odborná latinská terminologie, Etika, Ošetřovatelské postupy, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- 1. ročník(520 hod.)
Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví Světové zdravotnické organizace, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění – primární péči a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností. Studenti se seznámí se strukturou péče a služeb v rámci primární péče, na odděleních následné péče a v preventivních zařízeních s jednotlivými formami péče a pomoci, včetně druhů zařízení v rámci primární péče. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na základních odděleních.
2. ročník (720 hod.)
Praxe je orientována na oblast sekundární a terciární péče. Studenti se seznámí se strukturou nemocničních služeb a jejich odbornými odděleními, dále se seznámí se službami a zařízeními, kde je poskytována sekundární a terciární péče. Prohlubují znalosti zhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, naučí se zhodnotit individuální zdravotní stav a potřeby klientů/pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
3. ročník (680 hod.)
Praxe je orientována na oblast sekundární a terciární péče. Studenti se naučí poskytovat péči ve vlastním sociálním prostředí klientů/pacientů, dále pak se seznámí na základních i speciálních ošetřovacích jednotkách s metodou ošetřovatelského procesu. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče klientům/pacientům z hlediska ošetřovatelské péče.
Obecné cíle odborné praxe:
- získat přehled o organizaci práce;
- zmapovat specifika práce sestry;
- porozumět a umět pracovat se zdravotnickou dokumentací;
- zjistit specifika používané ošetřovatelské dokumentace;
- zapojit se aktivně do ošetřovatelského týmu;
- prohloubit si komunikační dovednosti při péči o pacienty/klienty;
- zdokonalit se v základních ošetřovatelských postupech;
- pracovat podle standardů;
- sledovat a zapisovat FF;
- orientovat se v základní farmakoterapii;
- zdokonalit se v edukační činnosti;
- spolupracovat se zdravotnickými pracovníky na oddělení, s mentory;
- seberealizace v práci sestry;
- využít profesionálních vlastností sestry při péči o pacienty/klienty;
- seznámit se a umět používat technické vybavení ošetřovatelské jednotky v souladu se zásadami BOZP;
- vypracovat kazuistiky, a další úkoly dle požadavků Katedry ošetřovatelství;
- pracovat metodou ošetřovatelského procesu;
- vyhledat pomoc, radu v případě potřeby a obtíží. - Výstupy z učení
- - aplikovat základní a specifické ošetřovatelské dovednosti
- správně používat odbornou terminologii
- zhodnotit individuální zdravotní stav z hlediska ošetřovatelské péče
- navrhnout způsoby a techniky k získávání informací a anamnestických údajů
- aplikovat ošetřovatelský proces v praxi
- realizovat individuální ošetřovatelskou péči v primární, sekundární i terciární oblasti formou ošetřovatelského procesu v rozsahu činností a kompetencí sestry
- pracovat s ošetřovatelskou dokumentací na příslušných odděleních. - Osnova
- Specifické cíle odborné praxe pro jednotlivá oddělení
Cíle pro praxi v preventivních zařízeních (40 hodin):
- získat přehled o organizaci práce v preventivních zařízeních;
- zmapovat specifika práce sestry v preventivních zařízeních;
- porozumět dokumentaci v zařízeních preventivní péče;
- dokonalit se v základních ošetřovatelských postupech;
- prohloubit si komunikační dovednosti při práci s klientem/pacientem;
- pracovat dle standardů.
Cíle pro praxi v primární a komunitní péči (240 hodin):
Student(ka):
- používá základní komunikační zručnosti a prvky léčebné komunikace; orientuje se v etických aspektech v přístupu ke klientům;
- uskuteční rozhovor s klientem zaměřeným na zjišťování potřeb, s ohledem na jeho individualitu;
- popíše charakter a náplň práce v zařízeních komunitní péče;
- prokáže znalosti o hygienicko-epidemiologickém režimu, o dodržování BOZP, o dezinfekci a sterilizaci v podmínkách komunitní péče;
- se seznámí s uspořádáním a vybavením ambulance praktického lékaře, jejím prostorovým a organizačním členěním;
- popíše jednotlivé složky dokumentace, využití a vedení dokumentace v diagnosticko- léčebném procesu klienta;
- rozpozná a analyzuje klientovy potřeby v oblasti tělesné, psychické, sociální, spirituální a kulturní;
- se zapojí aktivně do prevence;
- určí opatření, které podporují zdraví a prevenci chorob a které dokáže klient realizovat samostatně nebo s pomocí;
- vykonává cílenou edukaci klientů z rizikových skupin;
- asistuje lékaři při diagnostických, léčebných a preventivních výkonech;
- asistuje při ambulantních výkonech;
- pod dohledem provádí orientační vyšetření biologického materiálu;
- monitoruje a zaznamenává fyziologické funkce klienta; monitoruje antropometrické údaje klienta;
- prokazuje vědomosti o lécích a léčivech ve všech dostupných formách a jednotlivých lékových skupinách, které se využívají ambulanci praktického lékaře;
- edukuje rodiče o výživových potřebách, o přirozené a umělé výživě kojence a batolete a doplňcích kojenecké stravy;
- podílí se na péči o děti předškolního, mladšího a staršího školního věku; uvědomuje si význam pravidelných preventivních prohlídek a očkování; komunikuje s dětským klientem;
- využívá empatické a asertivní chování v přístupu ke klientovi a zachovává jeho důstojnost; plní průběžně aktivity v logbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi v péči o seniory (200 hodin):
Student(ka):
- se seznámí s uspořádáním a vybavením, prostorovým a organizačním členěním geriatrického oddělení nebo oddělení následné péče;
- popíše charakter a náplň práce na geriatrickém oddělení nebo oddělení následné péče;
- prokáže znalosti o hygienicko-epidemiologickém režimu, o dodržování BOZP; popíše jednotlivé složky dokumentace, využití a vedení dokumentace v diagnosticko-léčebném procesu pacienta;
- uskuteční rozhovor s klientem zaměřeným na zjišťování potřeb, s ohledem na jeho individualitu;
- rozpozná a analyzuje klientovy potřeby v oblasti tělesné, psychické, sociální, spirituální a kulturní;
- podílí se na péči o geriatrické pacienty;
- umí pečovat o chronicky nemocného pacienta;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů v péči o seniory;
- při péči o geriatrického pacienta obnovuje předchozí soběstačnost a snižuje závislost na pečující osobě;
- vyhodnocuje zdravotní a funkční stavu geriatrického pacienta; vykonává cílenou edukaci klientů i jejich rodinných příslušníků;
- monitoruje a zaznamenává fyziologické funkce klient;
- prokazuje vědomosti o lécích a léčivech ve všech dostupných formách a jednotlivých lékových skupinách, které se využívají na daných odděleních;
- komunikuje s geriatrickým pacientem;
- chápe pojem geriatrická křehkost;
- orientuje se v etických aspektech v přístupu k seniorům;
- využívá empatické a asertivní chování v přístupu ke geriatrickému pacientovi a zachovává jeho důstojnost;
- plní průběžně aktivity v logbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na odděleních následné péče a ve stacionářích a domovech pro osoby se zdravotním postižením (120 hodin):
Student(ka):
- se seznámí s provozem jednotlivých pracovišť, specifiky práce sester a organizací práce;
- se seznámí s vedením dokumentace na těchto úsecích;
- se seznámí s možnostmi účasti rodiny v péči o klienta;
- se účastní aktivizace klientů;
- komunikuje s klienty s handicapem;
- plní průběžně aktivity v logbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na odděleních interního typu (280 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na interním oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta s interním onemocněním;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na interním oddělení;
- zvládne prakticky ošetřování skupiny nemocných na ošetřovacích jednotkách interního typu s různými typy ošetřovatelských diagnóz;
- se orientuje v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách a ambulancích interních pracovišť, včetně přípravy k vyšetřením, dispenzarizace;
- komunikuje s klienty, jejich blízkými a ostatním zdravotnickým personálem na profesionální úrovni;
- provádí diagnosticko-terapeutické činnosti (plnění výkonů - viz logbook); samostatně intervenuje na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem;
- pracuje v multidisciplinárním týmu, přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a intervence; prohlubuje si dovedností při práci s dokumentací;
- zvládne předávání informací ústní i písemnou formou ostatním zdravotnickým pracovníkům;
- plní průběžně aktivity v lookbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na odděleních chirurgického typu (240 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na chirurgickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta s chirurgickým onemocněním;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu před a po operačním výkonu u pacientů na chirurgickém oddělení;
- zvládne prakticky ošetřování skupiny nemocných na ošetřovacích jednotkách chirurgického typu s různými typy ošetřovatelských diagnóz;
- umí pečovat o pacienta před operací (předoperační příprava);
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta po operačním výkonu;
- se orientuje v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách a ambulancích chirurgických pracovišť, včetně přípravy k vyšetřením, dispenzarizace;
- připraví pacienta k operaci a zvládne zvláštnosti pooperační péče; aplikuje základní rehabilitační techniky v každodenní ošetřovatelské praxi; aplikuje vědomosti z ostatních modulů, především ošetřovatelství a klinického ošetřovatelství v praxi;
- komunikuje s klienty, jejich blízkými a ostatním zdravotnickým personálem na profesionální úrovni;
- provádí diagnosticko-terapeutické činnosti (plnění výkonů - viz logbook); samostatně intervenuje na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem;
- pracuje v multidisciplinárním týmu, přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a intervence; prohlubuje si dovedností při práci s dokumentací;
- zvládne předávání informací ústní i písemnou formou ostatním zdravotnickým pracovníkům;
- plní průběžně aktivity v lookbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na odděleních pediatrických (160 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na dětském oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta u dětských pacientů od 1 měsíce věku do 18 let ;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na dětském oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách prováděných na dětském oddělení;
- zná projevy psychosomatických onemocnění v jednotlivých věkových kategoriích; rozpozná faktory, které se podílejí na správném vývoji dítěte; si uvědomuje důležitost všech sociálních faktorů a jejich vlivu na vývoj zdravého a nemocného dítěte;
- zvládne základní péči o dítě, včetně výchovné činnosti s využitím znalostí z pedagogiky a psychologie;
- zvládne nároky předoperační přípravy a pooperační péče u dětí;
- pochopí zvláštnosti intenzivní péče o děti;
- se orientuje v problematice přirozené a umělé výživy;
- zná specifickou problematiku odborné ošetřovatelské péče o děti;
- provádí dle standardů hygienickou péči, péči o vyprazdňování a další ošetřovatelské činnosti;
- činnosti;
- se seznámí s charakterem práce na dětském oddělení, organizací práce na ošetřovací jednotce;
- realizuje práci s dokumentací dítěte;
- definuje práva dítěte;
- naplánuje a realizuje ošetřovatelský proces u dítěte jednotlivých věkových kategorií;
- ovládá komunikaci a spolupráci s rodiči a vychovateli;
- se orientuje v základních diagnostických a terapeutických postupech;
- rozpozná klinické příznaky u dětských klientů se systémovým onemocněním;
- prokáže komunikační dovednosti se specifiky pro jednotlivá věková období, včetně komunikace s rodiči
- ovládá edukace dětí i rodičů v rámci onemocnění;
- realizuje výchovné zaměstnání pro děti dle věku;
- porozumí odlišnostem péče o dítě v rámci primární, sekundární a terciární prevence; plní průběžně aktivity v logbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na neurologickém oddělení (80 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na neurologickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta s neurologickým onemocněním;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů s neurologickým onemocněním;
- zvládne prakticky ošetřování skupiny nemocných na neurologickém oddělení s různými typy ošetřovatelských diagnóz;
- se orientuje v organizaci práce a zajištění diagnosticko-terapeutického programu na ošetřovacích jednotkách a ambulancích neurologických pracovišť, včetně přípravy k vyšetřením, dispenzarizace;
- komunikuje s klienty, jejich blízkými a ostatním zdravotnickým personálem na profesionální úrovni;
- provádí diagnosticko-terapeutické činnosti (plnění výkonů - viz logbook); samostatně intervenuje na potřeby nemocných na základě aktivní a individualizované ošetřovatelské péče realizované ošetřovatelským procesem;
- pracuje v multidisciplinárním týmu, přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a intervence; prohlubuje si dovedností při práci s dokumentací;
- zvládne předávání informací ústní i písemnou formou ostatním zdravotnickým pracovníkům;
- plní průběžně aktivity v lookbooku v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na paliativním a onkologickém oddělení (80 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na paliativním a onkologickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta s onkologickým onemocněním;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na paliativním a onkologickém oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na paliativním a onkologickém oddělení;
- se orientuje v terminologii onkologie, klasifikací, s možnostmi terapie a speciálními ošetřovatelskými technikami;
- zná specifika práce na onkologickém oddělení;
- se seznámí s charakterem práce na onkologickém oddělení, organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- umí sestavit plán ošetřovatelské péče u dětského i dospělého klienta s onkologickým onemocněním;
- se seznámí se zásadami aplikace cytostatik a dalších specifických léčebných přípravků;
- zná a dodržuje BOZP při radioterapii a chemoterapii;
- prokazuje etický a empatický přístup k nemocným i k jejich rodinným příslušníkům; plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na psychiatrickém oddělení (120 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na psychiatrickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta s duševním onemocněním;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů s duševním onemocněním;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na psychiatrickém oddělení;
- podíli se na aktivitách pro pacienty s duševním onemocněním;
- se seznámí s charakterem práce, organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- se seznámí s příznaky chorob a jednotlivými vyšetřovacími metodami;
- umí naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u nemocných s psychiatrickými chorobami;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na gynekologicko-porodnickém oddělení (160 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na gynekologicko-porodnickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacientku gynekologicko-porodnickém oddělení; - sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů gynekologicko-porodnickém oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na gynekologicko-porodnickém oddělení;
- zná specifika péče o pacientku před a po gynekologické operaci;
- se seznámí s organizací práce na gynekologicko-porodnickém oddělení; se orientuje ve specifických diagnosticko-terapeutických přístupech v gynekologickém ošetřovatelství a porodnictví;
- získá poznatky v používání metod a technik ošetřovatelské péče na gynekologicko-porodnickém oddělení;
- získá poznatky v organizaci léčebně- preventivní péče o ženu;
- umí naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u žen s gynekologickým onemocněním;
- zajistí správnou předoperační a pooperační péči u ženy před a po gynekologickém operačním výkonu;
- prokáže komunikační dovednosti;
- je schopen realizovat edukační program u žen;
- se seznámí s vybavením a provozem na porodním sále;
- se seznámí s prvním ošetření novorozence, zvláštnostmi ošetřování novorozence;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na odděleních typu JIP a na ARO (120 hodin):
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na odděleních typu JIP a na ARO;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienty na odděleních typu JIP a na ARO;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na odděleních typu JIP a na ARO;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na odděleních typu JIP a na ARO;
- umí pečovat o pacienty se změnami vědomí;
- seznámí se a používá speciální přístrojovou techniku na odděleních ARO a JIP;
- se seznámí s problematikou naléhavých stavů z pohledu intenzívní péče na ARO, JIP;
- si osvojí ošetřovatelský proces u akutních stavů - dětí a dospělých se závažnou poruchou CNS, selhání základních životních funkcí, vnitřního prostředí, dětí a dospělých s poruchou krevního oběhu, s kardiostimulací, u dětí a dospělých s polytraumatem, intoxikací a sepsí, se známkami multiorgánového selhání;
- zná zásady péče o kriticky nemocné;
- umí rozlišit potřeby klientů a jejich saturaci;
- se seznámí s charakterem práce na JIP, ARO, s organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- se seznámí s funkcí a ovládáním monitoru;
- se seznámí s asistencí při zavádění CŽK a péčí o centrální žilní katetr; zná postup měření CVT;
- se seznámí s obsluhou perfuzoru, infuzní pumpy a monitoru;
- zná péči o zajištění dýchacích cest, problematiku odsávání; se seznámí s funkcí ventilátoru;
- se seznámí s péčí o intubovaného pacienta;
- se orientuje v uložení léků a pomůcek na resuscitačním vozíku v boxu;
- ovládá komunikační techniky s pacientem v bezvědomí, s intubací;
- zná péči o pacienty po invazivních výkonech;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi ve vybraných medicínských oborech (dermatologické, ORL,oční a stomatologickém oddělení – 80 hodin):
Cíle pro praxi na oddělení dermatologickém:
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na dermatovenerologickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta s kožními a pohlavními chorobami;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na dermatovenerologickém oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na dermatovenerologickém oddělení;
- se orientuje v terminologii dermatovenerologie;
- se seznámí s charakterem práce na kožním oddělení, organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- se seznámí s příznaky kožních chorob a vyšetřovacími metodami, přípravou nemocného na vyšetření;
- rozliší potřeby klientů s kožním onemocněním;
- umí naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u nemocných s kožními chorobami - s ekzémem, lupénkou, bércovým vředem, s nádorovým onemocněním kůže;
- aplikuje správně různé formy léků na kůži;
- se orientuje v problematice ošetřování bércových vředů;
- provede správnou edukaci nemocných v rámci daných kožních onemocnění;
- prokáže komunikační dovednosti;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na ORL oddělení:
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na ORL oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta na ORL oddělení;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na ORL oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na ORL oddělení;
- se orientuje v terminologii otorinolaryngologie;
- se seznámí s charakterem práce na ORL oddělení, organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- se seznámí s příznaky nosních, ušních a krčních chorob a jednotlivými vyšetřovacími metodami, přípravou nemocného na vyšetření;
- umí rozlišit potřeby klientů s ušním, nosním a krčním onemocněním;
- umí naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u nemocných s ušním, nosním a krčním onemocněním;
- zajistí správnou předoperační a pooperační péči u nemocných v souvislosti s operačním výkonem - po tonzilektomii, adenotomii apod.;
- správně aplikuje různé formy léků do ucha a do nosu;
- se orientuje v problematice ošetřování tracheostomie;
- provede správnou edukaci nemocných v rámci daných ušních, nosních a krčních onemocnění;
- prokáže komunikační dovednosti;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na očním oddělení:
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na očním oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta na očním oddělení;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na očním oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na očním oddělení;
- se orientuje v terminologii oftalmologie;
- se seznámí s charakterem práce na očním oddělení, organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- se seznámí s příznaky očních chorob a vyšetřovacími metodami, přípravou nemocného na vyšetření;
- umí rozlišit potřeby klientů s očním onemocněním;
- umí naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u nemocných s očními chorobami - kataraktou, glaukomem, s vadami zraku, po úrazech; zajistí správnou předoperační a pooperační péči u nemocných s oční operací; ovládá techniku aplikace kapek, mastí do očí;
- se orientuje v problematice komunikace se zrakově postiženými ve zdravotnickém zařízení;
- provede správnou edukaci nemocných v rámci daných očních onemocnění; prokáže komunikační dovednosti;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
Cíle pro praxi na stomatologickém a stomatochirurgickém oddělení:
Student(ka):
- zmapuje specifika práce sestry na stomatologickém oddělení;
- zná specifika ošetřovatelské péče o pacienta na stomatologickém oddělení;
- sleduje nejčastější ošetřovatelské diagnózy a možné intervence v rámci ošetřovatelského procesu u pacientů na stomatologickém oddělení;
- má přehled o vyšetřovacích metodách na stomatologickém oddělení;
- se orientuje v terminologii stomatologie a stomatochirurgie;
- zná specifika práce na stomatologickém a stomatochirurgickém oddělení;
- se seznámí s charakterem práce na stomatologickém a stomatochirurgickém oddělení;
- organizací práce na ošetřovací jednotce, dokumentací;
- se seznámí s příznaky stomatologických onemocnění a jednotlivými vyšetřovacími metodami, přípravou nemocného na vyšetření;
- umí naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u nemocných po stomatochirurgickém výkonu;
- zajistí správnou předoperační a pooperační péči u nemocných;
- se seznámí s intervencemi sestry v poúrazových stavech a první pomocí při úrazech čelistních kostí a zubů;
- se orientuje v problematice ošetřování nemocného po stomatochirurgickém výkonu;
- zná možné komplikace po extrakci zubu;
- provede správnou edukaci nemocných v rámci prevence zubního kazu, parodontitidy atd.;
- prokáže komunikační dovednosti;
- plní průběžně ošetřovatelské aktivity a úkoly v návaznosti na probrané učivo.
- Specifické cíle odborné praxe pro jednotlivá oddělení
- Literatura
- povinná literatura
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- doporučená literatura
- SIMOČKOVÁ, V. Gynekologicko-pôrodnícke ošetrovateľstvo: učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-362-2. info
- SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3373-9. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Návod pro praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2763-9. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
- Metody hodnocení
- Hodnocení bude provádět student na konci každého dne sebereflexí a na základě zpětné vazby od mentora. Praktické dovednosti se průběžně hodnotí – je nezbytná sebekritika a odpovědnost k určení, zda výkon student zvládl nebo cítí nejistotu. Mentor aktivně pomáhá k dosažení cíle. Hodnocení mentorem je slovní a písemné. Na konci praktického období je hodnocení prováděno diskuzí s mentorem a vyučujícími ve studijní skupině. Kromě zvládání intervencí a dalších kritérií se hodnotí projevovaný zájem, zručnost, kritické myšlení, flexibilita, spolupráce a schopnost začlenit se do ošetřovatelského týmu, dodržování BOZP, komunikace v ošetřovatelském týmu, s pacienty, osobní úprava, dochvilnost, spolehlivost, odpovědnost, samostatnost a iniciativa.
Kritéria hodnocení studentů při odborné praxi:
1.realizace ošetřovatelského procesu
- shromažďování údajů o klientovi/pacientovi
- analýza údajů a stanovení ošetřovatelské diagnózy
- stanovení cílů a plánů ošetřovatelské péče
- odborná úroveň realizovaných ošetřovatelských postupů
- hodnocení účinnosti ošetřovatelské péče
2. přístup k nemocným, ochota a taktnost v jednání, respektování práv pacientů
3. Úroveň komunikace a spolupráce se zdravotnickými pracovníky
4. Organizační schopnosti
5. Vztah k práci
6. Vlastní aktivita
7. Vedení dokumentace a vypracování uložených úkolů
8. dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, dodržování hygien. režimu,
9. osobní úprava,
10. dodržování pracovní doby
Podmínky k udělení zápočtu:
Hodnocení je prováděno sebereflexi , diskuzí, zpětnou vazbou při evaluaci odborné praxe.
Student(ka) na konci každého semestru předkládá k zápočtu:
- přehled splněných výkonů (logbook),
- potvrzení o splnění počtu hodin praxe včetně hodnocení z pracovišť,
- zpráva studenta o průběhu praxe (zhodnocení splněných cílů),
- úkoly dle zadání v jednotlivých ročnících a požadavků Katedry ošetřovatelství.
Požadavky ke zkoušce z předmětu odborná praxe:
Probíhá formou přímé či nepřímé péče o pacienty metodou ošetřovatelského procesu dle stanovených kritérií, v souladu s platnou legislativou a podle zásad výuky předmětu odborná praxe na zdravotnických pracovištích pod přímým vedením examinátora.
- Kompletní splnění odborné praxe a ošetřovatelských výkonů za 1., 2. a 3. ročník (logbook).
- Okruhy otázek ke zkoušce jsou dostupné na internetových stránkách školy. - Informace učitele
- Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět. Probíhá formou přímé či nepřímé péče o klienty a pacienty, v souladu s platnou legislativou a podle plánu praktické výuky na zdravotnických pracovištích pod přímým vedením odborné asistentky ošetřovatelství nebo mentora odborné praxe ze zdravotnického zařízení. Asistent/ka ošetřovatelství vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem, a zároveň v této oblasti odpovídá za dohled při praxi studentů. Odpovědnost asistenta/ky je sdílená se zkušeným praktikem mentorem, který se na výuce studentů podílí. Výkony prováděné na odborné praxi jsou zaznamenány do logbooku, který připravuje vysoká škola. Zdravotnická pracoviště pro výuku praxe splňují legislativní požadavky, jejichž platnost a dodržování jsou smluvně zajištěny.
Typy pracoviště:
Skladba zdravotnických zařízení odpovídá koncepčnímu modelu SZO „Determinanty zdraví“ a zahrnuje praxi na interních odděleních, chirurgických odděleních, pracovištích intenzivní péče a ARO, pediatrie, gynekologie a porodnictví, na neurologických odděleních, na odděleních psychiatrie, paliativní péče a onkologii, komunitní péče, v primární péči, ordinacích praktických, dětských lékařů, specialistů pro ORL, na očním oddělení., dermatovenerologii a stomatologii. Dále zařízení hospicové péče, rehabilitační zařízení, zařízení pro mentálně a tělesně postižené a zařízení pro seniory. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/VSOPR10639