VŠZDRAV:VSOVZ11677 Ochrana veřejného zdraví - Informace o předmětu
VSOVZ11677 Ochrana veřejného zdraví
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 4/5. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezeni výskytu infekčních onemocněni, o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných prací a jiných významných poruchách zdraví. Seznamuje studenta s obecnou epidemiologií a epidemiologickými metodami práce, prevenci nozokomialnich nakaz, problematikou drogové závislosti – s jejími riziky, prevenci a léčbou a následnou péči při závislosti.
Cílem předmětu je naučit se používat různé výchovné metody při podpoře zdraví jedince, skupiny a společnosti. Seznámit se s problematikou státního zdravotního dozoru v oblasti hygieny obecné a komunální, hygieny práce, hygieny výživy a hygieny dětí a mladistvých, drogové závislosti, s jejími riziky, prevencí a léčbou a následnou péčí závislosti. - Osnova
- Výkon státního zdravotního dozoru nad dodržováním povinností stanovených legislativou k ochraně veřejného zdraví
- Zdravotní politika a systém zdravotní péče v ČR - cíle Národního programu zdraví, regionální programy z hlediska zdravotního stavu obyvatelstva
- Program WHO „Zdraví pro všechny v 21. století“. Podpora veřejného zdraví – poradenství, intervenční programy pro cílové populační skupiny, komunitní programy
- Význam ochrany veřejného zdraví - zdravý způsob života, socio-ekologický model zdraví, vliv socioekonomických faktorů na zdravotní stav obyvatelstva
- Základy hygieny práce, nemoci z povolání, rizika nevhodného pracovního prostředí
- Monitorování a hodnocení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva v praxi
- Komunitní programy WHO – Škola podporující zdraví, Podnik podporující zdraví, Zdravá města, Nemocnice podporující zdraví
- Edukační programy pro aplikaci v oblastech ochrany veřejného zdraví
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- KOMÁREK, L. a K. PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0. info
- KOMÁREK, L. a K. PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0. info
- HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0. info
- NEUGEBAUER, T. Vyhledání a vyhodnocení rizik v praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-364-5. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 5 hodin
- Hlavní charakteristiky ochrany veřejného zdraví a způsoby jeho využití v oblasti zdravotní a sociální péče
- Strategie a metody práce vedoucí ke kontrole kvality poskytovaných služeb v zájmu ochrany veřejného zdraví
- Monitorování a hodnocení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva v praxi
- Provozní řády zdravotnických zařízení
- Odpovědnost za vlastní zdraví, rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví. Syndrom rizikového chování
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/VSOVZ11677