VSOVZ11677 Ochrana veřejného zdraví

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
4/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 14. 2. 8:50–12:35 Učebna 9, Duškova
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se používat různé výchovné metody při podpoře zdraví jedince, skupiny a společnosti. Seznámit se s problematikou státního zdravotního dozoru v oblasti hygieny obecné a komunální, hygieny práce, hygieny výživy a hygieny dětí a mladistvých, drogové závislosti, s jejími riziky, prevencí a léčbou a následnou péčí závislosti.
Výstupy z učení

- správně používat odbornou terminologii
- popsat zdravotní politiku a systém zdravotní péče v ČR
- vysvětlit význam komunitních programů
- uvést platnou legislativu vztahující se k předmětu
- definovat odpovědnost za vlastní zdraví
- edukovat pacienty a jejich rodinné příslušníky ve smyslu ochrany a podpory zdraví
Osnova
  • 1. Výkon státního zdravotního dozoru nad dodržováním povinností stanovených legislativou k ochraně veřejného zdraví
  • 2. Zdravotní politika a systém zdravotní péče v ČR - cíle Národního programu zdraví, regionální programy z hlediska zdravotního stavu obyvatelstva
  • 3. Program WHO „Zdraví pro všechny v 21. století“. Podpora veřejného zdraví – poradenství, intervenční programy pro cílové populační skupiny, komunitní programy
  • 4. Význam ochrany veřejného zdraví - zdravý způsob života, socio-ekologický model zdraví, vliv socioekonomických faktorů na zdravotní stav obyvatelstva


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Základy hygieny práce, nemoci z povolání, rizika nevhodného pracovního prostředí
  • 2. Monitorování a hodnocení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva v praxi
  • 3. Komunitní programy WHO – Škola podporující zdraví, Podnik podporující zdraví, Zdravá města, Nemocnice podporující zdraví
  • 4. Edukační programy pro aplikaci v oblastech ochrany veřejného zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • HAMPLOVÁ, L. Ochrana veřejného zdraví. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KOMÁREK, L. a K. PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Prevence v pracovním lékařství. Praha: Nadace CINDI: 3. LF UK, 2010. ISBN 978-80-7071-315-0. info
  • HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0. info
  • NEUGEBAUER, T. Vyhledání a vyhodnocení rizik v praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-364-5. info
    doporučená literatura
  • Zdraví 2020: Rámcový souhrn opatření připravených s cílem pomoci vládám a všem společenským aktivitám, aby přispívaly ke zdraví a životní pohodě obyvatel evropského regionu. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2013. ISBN 978-80-85047-45-5. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • BARTÁK, M. Ekonomika zdraví. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-503-8. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Prevence v praxi. Praha: Nadace CINDI: 3. LF UK, 2009. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4. info
  • VURM, V. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-997-9. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2005. info
  • Zdraví 21: Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. 1. vyd. Praha: inisterstvo zdravotnictví České republiky, 2003. ISBN 80-85047-99-3. info
  • ČESKO. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2000. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 5 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Hlavní charakteristiky ochrany veřejného zdraví a způsoby jeho využití v oblasti zdravotní a sociální péče
2. Strategie a metody práce vedoucí ke kontrole kvality poskytovaných služeb v zájmu ochrany veřejného zdraví
3. Monitorování a hodnocení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva v praxi
4. Provozní řády zdravotnických zařízení
5. Odpovědnost za vlastní zdraví, rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví. Syndrom rizikového chování


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o hygieně a epidemiologii při ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezeni výskytu infekčních onemocnění, o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných prací a jiných významných poruchách zdraví. Seznamuje studenta s obecnou epidemiologií a epidemiologickými metodami práce, prevenci nozokomialnich nakaz, problematikou drogové závislosti – s jejími riziky, prevenci a léčbou a následnou péči při závislosti.


Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSOVZ11677