FYVYZ12411 Výzkum ve fyzioterapii 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2023
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Bára Svátková (přednášející)
Garance
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
Rozvrh
Út 28. 3. 12:10–13:45 Posluchárna P1, Duškova, St 29. 3. 13:00–14:35 Učebna 13, Duškova, Út 11. 4. 12:10–13:45 Posluchárna P1, Duškova, Út 25. 4. 12:10–13:45 Posluchárna P1, Duškova, St 26. 4. 13:00–14:35 Učebna 11, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
FYVYZ12411/cv: Út 28. 3. 13:50–15:25 Posluchárna P1, Duškova, St 29. 3. 14:40–16:15 Učebna 13, Duškova, Út 11. 4. 13:50–15:25 Posluchárna P1, Duškova, Út 25. 4. 13:50–15:25 Posluchárna P1, Duškova, St 26. 4. 14:40–16:15 Učebna 11, Duškova, B. Svátková
Předpoklady
FYBIM1232 Biomechanika && FYCFY12313 Cvičení z fyzioterapie 3 && FYGYN1231 Gynekologie && FYCHI12312 Chirurgie, traumatologie, ortopedie 2 && FYLTV12312 Léčebná tělesná výchova 2 && FYNEU12311 Neurologie 1 && FYPDI12311 Pediatrie 1 && FYPED12322 Pedagogika a edukační činnost ve fyzioterapii 2 && FYSOP12313 Souvislá odborná praxe 3 && FYTER12313 Fyzikální terapie 3 && FYVNL12311 Vnitřní lékařství 1 && FYVYM12313 Vyšetřovací metody 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti fyzioterapie. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu výzkumu ve fyzioterapii
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Fyzioterapie a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický.
  • 2. Priority výzkumu pro 21. století.
  • 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Podíl fyzioterapeutů na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
  • 4. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody, stanovení a ověřování hypotézy.
  • 5. Aplikace výzkumu v klinické praxi.
  • 6. Účast fyzioterapeutů ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Fyzioterapeut sám je objektem výzkumu, ověřuje prototipy nových technických prostředků.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
  • 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
  • 3. Formulace cílů – modelové situace.
  • 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
  • 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace. 6. Statistické výpočty – postup.
  • 7. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
  • 8. Sestavení výzkumné zprávy.
  • 9. Interpretace výsledků výzkumu.
  • 10. Diskuze a doporučení.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. a J. REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • EGER, L. a D. EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4. info
    doporučená literatura
  • GURKOVÁ, E. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické prostředí v přípravě sester: organízace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0583-0. info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
Metody hodnocení
Docházka 80 %
Zápočtový test (3x + min. 70% úspěšnost)
Zkouška
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních odborných a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v praxi fyzioterapeutů. Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.

Studijní pomůcky:
TOŠNAROVÁ, H. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV. NĚMCOVÁ, J. et al. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.