VŠZDRAV:FYVYZ12411 Výzkum ve fyzioterapii 1 - Informace o předmětu
FYVYZ12411 Výzkum ve fyzioterapii 1
Vysoká škola zdravotnickáléto 2024
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Bára Svátková (přednášející)
- Garance
- Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
- Rozvrh
- Út 19. 3. 10:30–12:55 Učebna 206, Vltavská, Pá 22. 3. 14:40–15:25 Učebna 206, Vltavská, St 3. 4. 13:00–14:35 Aula 103, Vltavská, St 17. 4. 13:00–14:35 Aula 103, Vltavská, St 24. 4. 13:00–14:35 Aula 103, Vltavská
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FYPAT1232 Patologie a patofyziologie && FYBIM1232 Biomechanika && FYCFY12313 Cvičení z fyzioterapie 3 && FYGYN1231 Gynekologie && FYCHI12312 Chirurgie, traumatologie, ortopedie 2 && FYLTV12312 Léčebná tělesná výchova 2 && FYNEU12311 Neurologie 1 && FYPDI12311 Pediatrie 1 && FYPED12322 Pedagogika a edukační činnost ve fyzioterapii 2 && FYSOP12313 Souvislá odborná praxe 3 && FYTER12313 Fyzikální terapie 3 && FYVNL12311 Vnitřní lékařství 1 && FYVYM12313 Vyšetřovací metody 3
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (program VŠZDRAV, FY)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti fyzioterapie. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu výzkumu ve fyzioterapii
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Fyzioterapie a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický.
- 2. Priority výzkumu pro 21. století.
- 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Podíl fyzioterapeutů na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
- 4. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody, stanovení a ověřování hypotézy.
- 5. Aplikace výzkumu v klinické praxi.
- 6. Účast fyzioterapeutů ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Fyzioterapeut sám je objektem výzkumu, ověřuje prototipy nových technických prostředků.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
- 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
- 3. Formulace cílů – modelové situace.
- 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
- 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace. 6. Statistické výpočty – postup.
- 7. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
- 8. Sestavení výzkumné zprávy.
- 9. Interpretace výsledků výzkumu.
- 10. Diskuze a doporučení.
- Literatura
- povinná literatura
- HENDL, J. a J. REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
- EGER, L. a D. EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4. info
- doporučená literatura
- GURKOVÁ, E. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické prostředí v přípravě sester: organízace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0583-0. info
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
- ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 %
Zápočtový test (3x + min. 70% úspěšnost)
Zkouška - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních odborných a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v praxi fyzioterapeutů. Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.
Studijní pomůcky:
TOŠNAROVÁ, H. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV. NĚMCOVÁ, J. et al. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2024/FYVYZ12411