VSZZS4446 Zdravý životní styl

Vysoká škola zdravotnická
zima 2016
Rozsah
4/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studentům umožňuje získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udrženi zdraví při dodržovaní zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života. Seznámí s efektivní edukací a poskytováním informaci při zjištěných rizicích a při přímém ohroženi zdraví jednotlivců, rodin a komunit.

Cílem předmětu je porozumět významu výchovy ke zdraví a jejího začlenění do systému péče o zdraví, pochopit výchovu ke zdraví jako neoddělitelnou součást prevence ve všech věkových kategoriích jedince a v různých komunitách s ohledem na etnické odlišnosti. Získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života.
Osnova
  • Základní zdravotní péče a prevence, zásady pro udržení zdraví, poškozování zdraví v období adolescence a dospělosti. Zdravotní stav obyvatel ČR - trendy. Determinanty zdraví a základní ukazatele zdravotního stavu populace. Priority veřejného zdraví
  • Funkce sester ve společnosti, sestra jako pracovník zdravotní výchovy. Odborné poradenství – metoda krátkých intervencí
  • Výchova ke zdraví – primární, sekundární, terciární prevence, metody výchovy ke zdraví. Projekty podpory zdraví. Společenská změna, peer výchova, sledování efektivity výchovy ke zdraví
  • Doporučené postupy WHO na ochranu zdraví a životního prostředí. Program Zdraví 21, cíl 4 Zdraví mladých
  • Výchova ke zdraví jako součást národní i regionální zdravotní politiky. Kampaně podporující zdraví, Dny zdraví

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Zpracování samostatných prací, dotazníků na témata týkající se výchovy a podpory zdraví. (příklad: Relaxace – umění odpočívat, program podpory prevence drogových závislostí, kouření a já, ozdravné programy v mém městě)
  • Hodnocení preventivních programů
Literatura
    povinná literatura
  • MZ ČR. Zdravotnická ročenka 2010. Praha: Ústav zdravotnických informací a statisti, 2011. ISBN 9788072809660. info
  • Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
  • Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
    doporučená literatura
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 225 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 5 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Podpora zdraví, zdraví a jeho determinanty, zdravý způsob života, zásady pro udržení zdraví
  • Individuální a společenské podmínky zdravého způsobu života, odpovědnost za vlastní zdraví
  • Rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví, výchova ke zdravému způsobu života, vliv medií a reklamy
  • Veřejná politika zdraví, komunitní projekty k podpoře zdraví, projekty zaměřené na zdravotní rizika, prevence onemocnění. Národní rady zdraví. Zdravotní programy ve světě a jejich naplňování
  • Rizikové faktory životního stylu a jejich negativní vliv na zdraví člověka. Reprodukční zdraví
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2016/VSZZS4446