VSZZS4446 Zdravý životní styl

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
4/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSZZS4446/cv: Pá 10. 1. 8:50–12:35 Učebna 11, L. Hamplová
Předpoklady
Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Porozumět významu výchovy ke zdraví a jejího začlenění do systému péče o zdraví, pochopit výchovu ke zdraví jako neoddělitelnou součást prevence ve všech věkových kategoriích jedince a v různých komunitách s ohledem na etnické odlišnosti. Získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat strategii péče o zdraví v celosvětovém, státním a regionálním kontextu
- definovat zásady zdravého životního stylu
- popsat metody výchovy ke zdraví
- analyzovat jednotlivé části životního stylu
- pozitivně argumentovat a navrhnout plán zdravého životního stylu
Osnova
  • 1. Základní zdravotní péče a prevence, zásady pro udržení zdraví, poškozování zdraví v období adolescence a dospělosti. Zdravotní stav obyvatel ČR - trendy. Determinanty zdraví a základní ukazatele zdravotního stavu populace. Priority veřejného zdraví
  • 2. Funkce sester ve společnosti, sestra jako pracovník zdravotní výchovy. Odborné poradenství – metoda krátkých intervencí
  • 3. Výchova ke zdraví – primární, sekundární, terciární prevence, metody výchovy ke zdraví. Projekty podpory zdraví. Společenská změna, peer výchova, sledování efektivity výchovy ke zdraví
  • 4. Doporučené postupy WHO na ochranu zdraví a životního prostředí. Program Zdraví 21, cíl 4 Zdraví mladých
  • 5. Výchova ke zdraví jako součást národní i regionální zdravotní politiky. Kampaně podporující zdraví, Dny zdraví

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Zpracování samostatných prací, dotazníků na témata týkající se výchovy a podpory zdraví. (příklad: Relaxace – umění odpočívat, program podpory prevence drogových závislostí, kouření a já, ozdravné programy v mém městě)
  • 2. Hodnocení preventivních programů
Literatura
    povinná literatura
  • STRATEGICKÉ DOKUMENTY EU, WHO a ČR zejména Bílá kniha Strategie EU v oblasti zdraví na období 2008–2013. Dostupné z: http://ec.europa.eu/health/strategy/white_paper/index_cs.htm
  • HAMPLOVÁ, L. Zdravý životní styl. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • MZ ČR. Zdravotnická ročenka 2010. Praha: Ústav zdravotnických informací a statisti, 2011. ISBN 9788072809660. info
  • ČELEDOVÁ, L. a R. ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
  • MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ DAGMAR. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 291 s. ISBN 978-80-247-2715-8. info
    doporučená literatura
  • Zdraví 2020: Rámcový souhrn opatření připravených s cílem pomoci vládám a všem společenským aktivitám, aby přispívaly ke zdraví a životní pohodě obyvatel evropského regionu. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2013. ISBN 978-80-85047-45-5. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • PEŠEK, R. a K. NEČESANÁ. Prevence užívání tabáku, alkoholu a jiných drog u dospívajících. MZČR - dotační program Národní program zdraví – projekty podpory zdraví, 2009. ISBN 978-80-254-5971-3. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 225 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studentům umožňuje získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udrženi zdraví při dodržovaní zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života. Seznámí s efektivní edukací a poskytováním informaci při zjištěných rizicích a při přímém ohroženi zdraví jednotlivců, rodin a komunit.

Rozsah individuální práce studentů: 5 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Podpora zdraví, zdraví a jeho determinanty, zdravý způsob života, zásady pro udržení zdraví
2. Individuální a společenské podmínky zdravého způsobu života, odpovědnost za vlastní zdraví
3. Rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví, výchova ke zdravému způsobu života, vliv medií a reklamy
4. Veřejná politika zdraví, komunitní projekty k podpoře zdraví, projekty zaměřené na zdravotní rizika, prevence onemocnění. Národní rady zdraví. Zdravotní programy ve světě a jejich naplňování
5. Rizikové faktory životního stylu a jejich negativní vliv na zdraví člověka. Reprodukční zdraví
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSZZS4446