VŠZDRAV:VSZZS4446 Zdravý životní styl - Informace o předmětu
VSZZS4446 Zdravý životní styl
Vysoká škola zdravotnickázima 2017
- Rozsah
- 4/5. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studentům umožňuje získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udrženi zdraví při dodržovaní zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života. Seznámí s efektivní edukací a poskytováním informaci při zjištěných rizicích a při přímém ohroženi zdraví jednotlivců, rodin a komunit.
Cílem předmětu je porozumět významu výchovy ke zdraví a jejího začlenění do systému péče o zdraví, pochopit výchovu ke zdraví jako neoddělitelnou součást prevence ve všech věkových kategoriích jedince a v různých komunitách s ohledem na etnické odlišnosti. Získat profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích života. - Osnova
- Základní zdravotní péče a prevence, zásady pro udržení zdraví, poškozování zdraví v období adolescence a dospělosti. Zdravotní stav obyvatel ČR - trendy. Determinanty zdraví a základní ukazatele zdravotního stavu populace. Priority veřejného zdraví
- Funkce sester ve společnosti, sestra jako pracovník zdravotní výchovy. Odborné poradenství – metoda krátkých intervencí
- Výchova ke zdraví – primární, sekundární, terciární prevence, metody výchovy ke zdraví. Projekty podpory zdraví. Společenská změna, peer výchova, sledování efektivity výchovy ke zdraví
- Doporučené postupy WHO na ochranu zdraví a životního prostředí. Program Zdraví 21, cíl 4 Zdraví mladých
- Výchova ke zdraví jako součást národní i regionální zdravotní politiky. Kampaně podporující zdraví, Dny zdraví
- Zpracování samostatných prací, dotazníků na témata týkající se výchovy a podpory zdraví. (příklad: Relaxace – umění odpočívat, program podpory prevence drogových závislostí, kouření a já, ozdravné programy v mém městě)
- Hodnocení preventivních programů
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- MZ ČR. Zdravotnická ročenka 2010. Praha: Ústav zdravotnických informací a statisti, 2011. ISBN 9788072809660. info
- Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
- Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
- doporučená literatura
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 225 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 5 hodin
- Podpora zdraví, zdraví a jeho determinanty, zdravý způsob života, zásady pro udržení zdraví
- Individuální a společenské podmínky zdravého způsobu života, odpovědnost za vlastní zdraví
- Rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví, výchova ke zdravému způsobu života, vliv medií a reklamy
- Veřejná politika zdraví, komunitní projekty k podpoře zdraví, projekty zaměřené na zdravotní rizika, prevence onemocnění. Národní rady zdraví. Zdravotní programy ve světě a jejich naplňování
- Rizikové faktory životního stylu a jejich negativní vliv na zdraví člověka. Reprodukční zdraví
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2017/VSZZS4446