VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
2/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Po 9. 9. až Ne 13. 10. Čt 9:40–11:10 Učebna 9, Duškova, Po 6. 1. až Út 7. 1. Čt 9:40–11:10 Učebna 9, Duškova; a Út 8. 1. 13:45–16:00 Učebna 9, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSZPE1630/cv: Po 9. 9. až Ne 13. 10. Čt 11:25–12:10 Učebna 9, Duškova, Po 6. 1. až Út 7. 1. St 13:40–15:55 Učebna 6, Duškova, Čt 11:25–12:10 Učebna 9, Duškova, J. Hlinovská
VSZPE1630/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Hlinovská
Předpoklady
Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Ošetřovatelské postupy, Klinická propedeutika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Výstupy z učení

- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti.
Osnova
  • 1. Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
  • 2. Výchovný proces. Význam výchovy v profesi všeobecné sestry.
  • 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
  • 4. Druhy edukace v ošetřovatelství.
    Primární edukace.
    Sekundární edukace.
    Terciální edukace. Pojetí edukace.
  • 5. Komunikace v edukačním procesu.
  • 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
    Zhodnocení/posouzení edukanta.
    Vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace.
    - Edukační cíle.
    - Didaktické zásady edukace.
    - Edukační metody.
    - Učební pomůcky a didaktická technika.
  • 7. Sestavení edukačního plánu.
  • 8. Realizace edukačního procesu.
    - Prezentace.
    - Dokumentace v edukačním procesu.
  • 9. Osobnost edukátora.
  • 10. Edukační standardy.


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • 2. Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • 3. Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce. Zajištění zpětné vazby.
  • 4. Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody.
  • 5. Zpracování dokumentace edukačního procesu.
  • 6. Hodnocení edukačního procesu.
  • 7. Modelové situace z klinické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSZPE1630