VŠZDRAV:VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Vysoká škola zdravotnickázima 2020
- Rozsah
- 2/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Po 14. 9. až Út 6. 10. každou lichou středu 12:45–14:15 Učebna 11, Duškova a Po 14. 9. až Ne 18. 10. každou sudou středu 11:25–12:55 Učebna 11, Duškova a Čt 8. 10. až Ne 18. 10. každou lichou středu 12:45–14:15 Učebna 11, Duškova a Po 4. 1. až Ne 17. 1. každou sudou středu 11:25–12:55 Učebna 11, Duškova; a Čt 14. 1. 11:25–12:55 Učebna 11, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Ošetřovatelské postupy, Klinická propedeutika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenty seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
- Výstupy z učení
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti.- Osnova
- 1. Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- 2. Výchovný proces. Význam výchovy v profesi všeobecné sestry.
- 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
- 4. Druhy edukace v ošetřovatelství.
Primární edukace.
Sekundární edukace.
Terciální edukace. Pojetí edukace. - 5. Komunikace v edukačním procesu.
- 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
Zhodnocení/posouzení edukanta.
Vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace.
- Edukační cíle.
- Didaktické zásady edukace.
- Edukační metody.
- Učební pomůcky a didaktická technika. - 7. Sestavení edukačního plánu.
- 8. Realizace edukačního procesu.
- Prezentace.
- Dokumentace v edukačním procesu. - 9. Osobnost edukátora.
- 10. Edukační standardy.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta.
- 2. Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb.
- 3. Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce. Zajištění zpětné vazby.
- 4. Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody.
- 5. Zpracování dokumentace edukačního procesu.
- 6. Hodnocení edukačního procesu.
- 7. Modelové situace z klinické praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSZPE1630