VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
2/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Ošetřovatelské postupy, Klinická propedeutika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.

Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Osnova
  • Předmět a cíle pedagogiky.
  • Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
  • Výchovný proces.
  • Význam výchovy v profesi všeobecné sestry.
  • Vymezení základních pojmů v edukaci.
  • Druhy edukace v ošetřovatelství.
  • Primární edukace.
  • Sekundární edukace.
  • Terciální edukace.
  • Pojetí edukace.
  • Komunikace v edukačním procesu.
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
  • Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • Projektování edukace.
  • Edukační cíle.
  • Didaktické zásady edukace.
  • Edukační metody.
  • Učební pomůcky a didaktická technika.
  • Sestavení edukačního plánu.
  • Realizace edukačního procesu.
  • Prezentace.
  • Dokumentace v edukačním procesu.
  • Osobnost edukátora.
  • Edukační standardy.

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce.
  • Zajištění zpětné vazby.
  • Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody.
  • Zpracování dokumentace edukačního procesu.
  • Hodnocení edukačního procesu.
  • Modelové situace z klinické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
Informace učitele

Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSZPE1630