ZZLAT030 Odborná latinská terminologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
0/17. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Bořek Neškudla, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 20. 9. 10:35–13:35 Učebna 11, Pá 4. 10. 8:50–11:50 Učebna 11, Pá 18. 10. 8:50–12:35 Posluchárna P1, Pá 8. 11. 8:50–11:50 Učebna 11
Předpoklady
Anatomie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- osvojit si latinské terminologické lexikum medicíny, deklinační a konjugační systém latiny
- sestavovat a analyzovat slovní spojení
- ovládat práci s odborným textem
Výstupy z učení
- používat latinskou gramatiku
- používat slovní zásobu včetně zdravotnické terminologie
- používat pravidla výslovnosti latinských a řeckých slov
- přeložit s porozuměním přiměřeně náročný odborný text
- samostatně pracovat se slovníky, gramatickými přehledy, rejstříky v odborné literatuře
- spojit poznatky z jiných předmětů s poznatky získanými při výuce latiny
- využívat znalosti latiny pro odbornou část anglického jazyka - medical terminology.
Osnova
  • Vznik a vývoj latinského jazyka, latinská abeceda, výslovnost, délka slabik. Základní gramatické termíny.
  • Substantiva 1. deklinace. Úvod do předložek
  • Maskulina 2. deklinace
  • Neutra 2. deklinace
  • Adjektiva 1. a 2. deklinace
  • Substantiva 3. deklinace – maskulina, feminina
  • Neutra 3. deklinace
  • 3. deklinace – nepravidelné skloňování substantiv
  • Adjektiva 3. deklinace
  • Základní a řadové číslovky
  • Základní řecká substantiva, prefixy a sufixy
Literatura
    povinná literatura
  • JACKOVÁ, M. Odborná latinská terminologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepo
  • MAREČKOVÁ, E. a H. REICHOVÁ. Úvod do lékařské terminologie. Základy latiny s přihlédnutím k řečtině. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5576-6. info
  • PLAŠILOVÁ, J. a O. KOTT. Základy latinské lékařské terminologie pro bakalářské zdravotnické obory. Plzeň: ZČU, 2011. ISBN 978-80-7043-977-7. info
    doporučená literatura
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Česko/latinský slovník starověké i současné latiny. Praha: Leda, 2007. ISBN 80-7335-032-7. info
  • SCHAREIKA, H. Stručná gramatika latiny. Praha: Klett, 2007. ISBN 978-80-86906-83-6. info
  • KÁBRT, J. a E. CHLUMSKÁ. Úvod do lékařské terminologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0124-3. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako praktický. Seznamuje studenty s latinskou gramatikou a terminologií. Studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů a pro budoucí povolání. Základní znalost odborné latiny výrazně napomáhá pochopení odborného zdravotnického jazykového projevu.

Rozsah individuální práce studentů: 10 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Vznik a vývoj latinského jazyka, starověká medicína, počátky odborného názvosloví, latinská abeceda, výslovnost, délka slabik, přízvuk
2. Adjektiva 1 až 3 deklinace, substantiva 1 až 3 deklinace
3. Verba 1 až 3 konjugace
4. Číslovky – základní, řadové
5. Gramatika II., latinské prefixy a sufixy
6. Řecká substantiva, slovotvorba, řecké prefixy a sufixy
7. Diagnóza, pitevní protokol. Odborná terminologie
8. Čtení a překlad jednoduchých odborných textů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZLAT030