VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
2/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Po 14. 9. až Út 6. 10. každou lichou středu 12:45–14:15 Učebna 11, Duškova a Po 14. 9. až Ne 18. 10. každou sudou středu 11:25–12:55 Učebna 11, Duškova a Čt 8. 10. až Ne 18. 10. každou lichou středu 12:45–14:15 Učebna 11, Duškova a Po 4. 1. až Ne 17. 1. každou sudou středu 11:25–12:55 Učebna 11, Duškova; a Čt 14. 1. 11:25–12:55 Učebna 11, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSZPE1630/cv: Po 14. 9. až Ne 18. 10. každou sudou středu 13:40–15:10 Učebna 11, Duškova, Po 4. 1. až Ne 17. 1. každou sudou středu 13:40–15:10 Učebna 11, Duškova, J. Hlinovská
Předpoklady
Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Ošetřovatelské postupy, Klinická propedeutika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Výstupy z učení

- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti.
Osnova
  • 1. Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
  • 2. Výchovný proces. Význam výchovy v profesi všeobecné sestry.
  • 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
  • 4. Druhy edukace v ošetřovatelství.
    Primární edukace.
    Sekundární edukace.
    Terciální edukace. Pojetí edukace.
  • 5. Komunikace v edukačním procesu.
  • 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
    Zhodnocení/posouzení edukanta.
    Vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace.
    - Edukační cíle.
    - Didaktické zásady edukace.
    - Edukační metody.
    - Učební pomůcky a didaktická technika.
  • 7. Sestavení edukačního plánu.
  • 8. Realizace edukačního procesu.
    - Prezentace.
    - Dokumentace v edukačním procesu.
  • 9. Osobnost edukátora.
  • 10. Edukační standardy.


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • 2. Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • 3. Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce. Zajištění zpětné vazby.
  • 4. Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody.
  • 5. Zpracování dokumentace edukačního procesu.
  • 6. Hodnocení edukačního procesu.
  • 7. Modelové situace z klinické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSZPE1630