VSFYZ2112 Fyziologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2021
Rozsah
9k+18s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Miloslav Ambruš (přednášející)
Mgr. Pavel Málek (přednášející)
MUDr. Miloslav Ambruš (cvičící)
Garance
MUDr. Miloslav Ambruš
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 18. 9. 8:50–12:35 Posluchárna P1, Pá 15. 10. 8:50–12:35 Posluchárna P1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSFYZ2112/3CVS: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- správně používat odbornou terminologii
- popsat funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu
- uplatňovat teoretické poznatky o funkci zdravého organismu ve studiu navazujících klinických předmětů
- demonstrovat a používat základní měřící techniky.
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Fyziologie buňky – Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
  • 2. Fyziologie svalové tkáně – Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
  • 3. Fyziologie krve – Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
  • 4. Fyziologie imunitního systému – Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
  • 5. Fyziologie oběhu krve a lymfy – Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
  • 6. Fyziologie dýchání – Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfúze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
  • 7. Fyziologie trávení a vstřebávání – Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
  • 8. Termoregulace – Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
  • 9. Fyziologie ledvin – Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
  • 10. Acidobazická rovnováha tělesných tekutin – CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
  • 11. Hormonální regulace – Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
  • 12. Fyziologie těhotenství – Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
  • 13. Fyziologie nervové činnosti I – Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
  • 14. Fyziologie nervové činnosti II – Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry
Literatura
    povinná literatura
  • VOKURKA, M a KOL. Patofyziologie pro nelékařské směry. 4. upravené vydání. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3563-7. info
  • MOUREK, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2. info
    doporučená literatura
  • NAIR, M a PEATE. Patofyziologie pro zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0229-7. info
  • ROKYTA, R a KOL. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4867-2. info
  • KAŠÁKOVÁ, E, M VOKURKA a J HUGO. Výkladový slovník pro zdravotní sestry. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-424-1. info
  • SLAVÍKOVÁ, J. a J. ŠVÍGLEROVÁ. Fyziologie dýchání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2065-7. info
  • PLACHETA, Z. a J. SIEGLOVÁ. Praktická cvičení z klinické fyziologie. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-3620-8. info
  • GALBAVÝ, Š. a M. ŠRAMKA. Somatológia- základy anatómie a fyziológie pre humanitné smery. Bratislava: Samosato, 2010. ISBN 978-80-89464-01-2. info
  • KITTNAR, O. a M. MLČEK. Atlas fyziologických regulací. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2722-6. info
  • LANGMEIER, M. Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2526-0. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Navazuje na poznatky anatomie a seznamuje s fyziologickými funkcemi a procesy, jež probíhají na úrovni buněk, orgánů a jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Anatomie a fyziologie poskytují studentům ucelenou představu o činnosti zdravého lidského organizmu.

Studijní pomůcky:
Audionahrávky tematických celků v informačním studijním systému
Fyziologie – obrazový atlas v informačním studijním systému
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/VSFYZ2112