VŠZDRAV:PAECP1232 Edukační činnost porodní asist - Informace o předmětu
PAECP1232 Edukační činnost porodní asistentky
Vysoká škola zdravotnickázima 2022
- Rozsah
- 15p+10c. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová - Rozvrh
- Po 19. 9. 12:10–13:45 Učebna 11, Duškova, St 5. 10. 13:00–15:25 Učebna 11, Duškova, Po 2. 1. 11:20–13:45 Posluchárna P1, Duškova, St 4. 1. 11:20–14:35 Učebna 11, Duškova, St 11. 1. 11:20–13:45 Učebna 11, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(63)
Psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Dovednosti v porodní asistenci, Porodnická a klinická propedeutika, Porodnictví I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistence (program VŠZDRAV, PA)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientek a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacientky do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientek
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Předmět a cíle pedagogiky.
- Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- 2. Výchovný proces.
- Význam výchovy v profesi porodní asistentky.
- 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
- 4. Druhy edukace v porodní asistenci.
- Primární edukace.
- Sekundární edukace.
- Terciární edukace.
- Pojetí edukace.
- 5. Komunikace v edukačním procesu.
- 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
- Zhodnocení/posouzení edukanta.
- Vyhodnocení edukačních potřeb.
- Projektování edukace.
- - Edukační cíle.
- - Didaktické zásady edukace.
- - Edukační metody.
- - Učební pomůcky a didaktická technika.
- 7. Sestavení edukačního plánu.
- 8. Realizace edukačního procesu.
- - Prezentace.
- - Dokumentace v edukačním procesu.
- 9. Osobnost edukátora.
- 10. Edukační standardy.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Role edukátora a edukanta. Příprava vyučovací jednotky.
- 2. Rozvíjení pozitivní atmosféry ve skupině.
- 3. Základní pravidla spolupráce.
- - Zajištění zpětné vazby.
- 4. Vyučovací metody. Rozdíl mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta.
- 5. Faktory ovlivňující výběr metody.
- 6. Práce a dynamika skupiny.
- 7. Vyučovací metody.
- 8. Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví.
- - Změna postojů k vlastnímu zdraví a ke zdraví jiných lidí – změna životního stylu.
- 9. Modelové situace z klinické praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a podpora pacienta. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. info
- MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. Trenčín: TU A. Dubčeka, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9. info
- ŠULISTOVÁ, R. a M. TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5. info
- doporučená literatura
- VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3. info
- JIRKOVSKÁ, A., J. JIRKOVSKÁ, K. ČECHOVÁ a V. HAVLOVÁ. Skupinová edukace diabetiků: jak na to. Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-33-5. info
- ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- VYSTRČILOVÁ, D a L GÖRNEROVÁ. Život s cukrovkou: edukace nového dětského diabetika. Jihlava: Vysoká škola polytechnická, 2015. ISBN 978-80-88064-15-2. info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností v porodní asistenci. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Jeho součástí je výchova k reprodukčnímu zdraví.
Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2022/PAECP1232