VŠZDRAV:VSFYZ2112 Fyziologie - Informace o předmětu
VSFYZ2112 Fyziologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 9k+18s. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Miloslav Ambruš (přednášející)
MUDr. Miloslav Ambruš (cvičící)
MUDr. Mikita Pliushchyk (cvičící) - Garance
- MUDr. Jana Matějková
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSFYZ2112/cvA: So 23. 11. 8:50–12:30 Posluchárna P2, Duškova, So 14. 12. 8:50–12:30 Posluchárna P1, Duškova, M. Ambruš
VSFYZ2112/cvB: Pá 18. 10. 8:50–12:55 Učebna 9, Duškova, So 19. 10. 8:50–12:05 Posluchárna P1, Duškova, M. Ambruš
VSFYZ2112/1DVS: So 23. 11. 8:00–12:05 Učebna praktická, Pá 6. 12. 8:00–11:15 Učebna praktická, M. Pliushchyk - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- správně používat odbornou terminologii
- popsat funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu
- uplatňovat teoretické poznatky o funkci zdravého organismu ve studiu navazujících klinických předmětů
- demonstrovat a používat základní měřící techniky. - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- 1. Fyziologie buňky – Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
- 2. Fyziologie svalové tkáně – Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
- 3. Fyziologie krve – Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
- 4. Fyziologie imunitního systému – Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
- 5. Fyziologie oběhu krve a lymfy – Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
- 6. Fyziologie dýchání – Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfúze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
- 7. Fyziologie trávení a vstřebávání – Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
- 8. Termoregulace – Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
- 9. Fyziologie ledvin – Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
- 10. Acidobazická rovnováha tělesných tekutin – CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
- 11. Hormonální regulace – Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
- 12. Fyziologie těhotenství – Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
- 13. Fyziologie nervové činnosti I – Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
- 14. Fyziologie nervové činnosti II – Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry
- Literatura
- povinná literatura
- VOKURKA, M a KOL. Patofyziologie pro nelékařské směry. 4. upravené vydání. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3563-7. info
- MOUREK, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2. info
- doporučená literatura
- NAIR, M a PEATE. Patofyziologie pro zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0229-7. info
- ROKYTA, R a KOL. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4867-2. info
- KAŠÁKOVÁ, E, M VOKURKA a J HUGO. Výkladový slovník pro zdravotní sestry. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-424-1. info
- SLAVÍKOVÁ, J. a J. ŠVÍGLEROVÁ. Fyziologie dýchání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2065-7. info
- PLACHETA, Z. a J. SIEGLOVÁ. Praktická cvičení z klinické fyziologie. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-3620-8. info
- GALBAVÝ, Š. a M. ŠRAMKA. Somatológia- základy anatómie a fyziológie pre humanitné smery. Bratislava: Samosato, 2010. ISBN 978-80-89464-01-2. info
- KITTNAR, O. a M. MLČEK. Atlas fyziologických regulací. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2722-6. info
- LANGMEIER, M. Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2526-0. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Navazuje na poznatky anatomie a seznamuje s fyziologickými funkcemi a procesy, jež probíhají na úrovni buněk, orgánů a jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Anatomie a fyziologie poskytují studentům ucelenou představu o činnosti zdravého lidského organizmu.
Studijní pomůcky:
Audionahrávky tematických celků v informačním studijním systému
Fyziologie – obrazový atlas v informačním studijním systému
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/VSFYZ2112