ZZNPA4141 Neodkladná péče při akutních a kritických stavech

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
10/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích, Sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podrobně se zabývá náhlým postižením zdraví, jeho symptomatologií a prvotními neodkladnými i dalšími postupy v přednemocniční péči včetně technického a materiálního vybavení pro odbornou neodkladnou péči. Součástí předmětu je seznámení s technickým a materiálovým vybavením určeným k činnostem při těchto situacích, učí zásady při jejich využití. Dále je zaměřen na transportní prostředky a možnosti jejich využití.

Cílem předmětu je získat schopnost samostatné orientační diagnostiky
Osnova
  • Symptomatologie akutních a kritických stavů
  • Akutní bolestivé stavy
  • Akutní neurologická onemocnění
  • Akutní infekční onemocnění
  • Šokový syndrom, péče o pacienty v kritickém stavu, multiorgánové selhání
  • Selhávání a selhání základních životních funkcí a jejich řešení
  • Vybavení pro odbornou neodkladnou péči

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
  • Specifika péče u pacientů s akutním stavem, v kritickém stavu
  • Specifika péče u akutních infekčních nemocí
  • Školící středisko ZZS
  • ZOS
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBLOVÁ, J. a J. KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4434-6. info
  • MASÁR, O. Akútne stavy v ambulancii praktického lekára. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-9-3. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
  • MICHALSKÝ, R. Kapitoly z obecné traumatologie, traumatologie končetin a první pomoci pro studující ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-538-3. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Sestra a urgentní stavy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2548-2. info
  • MARINELLA, M.A. Často přehlédnuté diagnózy v akutní péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1735-7. info
  • COLLINS, R. D. Diferenciální diagnostika prvního kontaktu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0897-3. info
  • ZADÁK, Z. a E. HAVEL. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2099-9. info
  • KELNAROVÁ, J., J. TOUFAROVÁ, J. SEDLÁČKOVÁ a Z. ČÍKOVÁ. První pomoc I. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2182-8. info
  • KELNAROVÁ, J., J. TOUFAROVÁ, J. SEDLÁČKOVÁ a Z. ČÍKOVÁ. První pomoc II. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2183-5. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 20 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Kardiopulmonální resuscitace, základní a rozšířená. Resuscitace novorozence, dětí, dospělých.
  • Systém péče o postižené v akutním stavu. Interakce mezi zdravotním záchranným systémem, operačním střediskem a klinickými odděleními. Funkce IZS.
  • Umělá plicní ventilace a kyslíková terapie, ošetřování nemocného v dechové tísni (ARDS, astmatický záchvat, CHOPN). Základy monitorování nemocného v kritickém stavu.
  • Ošetřování nemocného v kritickém stavu po operačním výkonu nebo následkem úrazu (polytrauma, kraniocerebrální poranění). Žilní vstupy.
  • Šok, definice a rozdělení šokových stavů. Klinické příznaky šoku a jeho patofyziologie. Terapie šoku, multiorgánové selhání.
  • Speciální neodkladné stavy, kardiovaskulární oblast (ischémie myokardu, hypertenzní krize, plicní edém, embolizace plicnice, kardiogenní šok).
  • Speciální neodkladné stavy, neurologická postižení (porucha vědomí, cévní mozková příhoda, epileptický záchvat).
  • Speciální neodkladné stavy, poškození fyzikálními a chemickými vlivy, tonutí, akutní renální selhání, akutní otravy.
  • Neodkladné stavy v těhotenství.
  • Pacienti s akutními poruchami vnitřního prostředí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021.