FYPSY11222 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
Garance
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
Předpoklady
FYANA11111 Anatomie 1 && FYBIF1112 Biofyzika && FYDID11111 Základy didaktiky tělesné výchovy 1 && FYFIL1111 Filozofie a zdravotnická etika && FYINL1111 Infekční lékařství && FYLAT1111 Odborná latinská terminologie && FYPAK1111 Pohybové aktivity v rehabilitaci && FYPP1111 První pomoc && FYPSY11111 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 1 && FYREP1112 Rehabilitační propedeutika && FYTER11111 Fyzikální terapie  1 && FYVEZ1111 Veřejné zdravotnictví && FYVYM11111 Vyšetřovací metody 1 && FYZFY1112 Základy fyzioterapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
porozumět subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění, nemoc jako určitý druh sociální deviace. Seznámit s reakcemi nemocných. Porozumět problematice sociální patologie. Naučit odlišit jednotlivé behaviorální poruchy. Cílem je vybavit zdravotníky ucelenou poznatkovou strukturou z oblastí psychologických disciplín a přispět tím ke zkvalitnění zdravotnické péče na základě hlubšího, dokonalejšího poznání a pochopení potřeb a prožívání nemocného člověka.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní i sociální
- definuje sociálně psychologické aspekty vztahu zdravotník – pacient
- zná pojmy syndrom vyhoření, mobbing, bossing a umí rozpoznat jejich projevy v praxi
- ví, jak se účelně bránit syndromu vyhoření a dalším negativním jevům
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Psychologie jako věda a její aplikace do zdravotnického prostředí.
  • 2. Biologická a sociální determinace lidské psychiky (dědičné versus získané).
  • 3. Základní směry a východiska psychologie, nové pohledy v psychologii, psychoterapeutické nástroje v praxi PA (sugesce, naslouchání, empatie, výklad a objasňování).
  • 4. Psychologické metody a jejich využití ve zdravotnické praxi. Pozorování, rozhovor, testy, dotazníky.
  • 5. Bio-psycho-sociální model, celostní pojetí, psychosoma, praktické aspekty psychosomatiky.
  • 6. Základy psychologie osobnosti, funkce lidské psychiky, vlastnosti osobnosti. Struktura a dynamika osobnosti. Emoce – zdravé a patologické. Lidské vědomí, vztah vědomí, podvědomí, změněné stavy vědomí.
  • 7. Psychologická charakteristika vývojových období zaměřená na pochopení vývoje lidské psychiky od početí po stáří, vývojové fáze dospělosti.
  • 8. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem, rozdíl mezi klientem a pacientem, léčitelská funkce vztahu, modely vztahu, sociálně psychologické aspekty vztahu (konformita, přenesená odpovědnost). Přenos a protipřenos.
  • 9. Socializace – status, pozice, role, konflikty rolí, role zdravotníka, role pacienta.
  • 10. Sociální percepce a komunikace (vliv prvního dojmu, chyby při vnímání druhých a jejich eliminace).
  • 11. Psychologie nemocného. Autoplastický obraz nemoci, pacient a nemoc, bolest akutní, chronická, duševní, somatická.
  • 12. Psychologická problematika nemoci. Postoj zdravotníka a pacienta k nemoci, autoplastický obraz nemoci, ambivalentní prožívání nemoci, prožívání nemoci v čase.
  • 13. Zdravé a narušené psychosoma. Koncepce psychického zdraví a nemoci. Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví. Nemoc v odlišném pohledu celostních terapií a systémů. Pojem zdraví, zdravotní stav.
  • 14. Poruchy psychologických procesů a stavů. Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle.
  • 15. Duševní hygiena, syndrom vyhoření u pomáhajících profesí, jeho projevy, prevence a léčba, mobbing, bossing, jejich projevy, prevence a léčba. Osobnostní faktory vyrovnávání se se zátěžovou situací.
  • 16. Krize, trauma, fáze traumatu, jak reagovat v jednotlivých fázích.
  • 17. Stres, stres z fyziologického hlediska, projevy stresu, stresory, salutory, copingové strategie.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace.
  • 2. Práce s emocemi.
  • 3. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem – předávání informací, cvičení na empatické porozumění, nácvik aktivního naslouchání.
  • 4. Sociální percepce, úhel pohledu, chyby při posuzování druhých, stereotypy…cíl uvědomit si úskalí mezilidského vnímání, eliminace chyb a unáhlených závěrů, snaha o objektivizaci.
  • 5. Experimenty související s konformitou a dalšími skupinovými jevy a jejich dopad na každodenní praxi (vliv moci, prostředí, role, zříkání se odpovědnosti ve prospěch skupiny…).
  • 6. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií.
  • 7. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného.
  • 8. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění.
  • 9. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie.
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vydání. Praha:: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál, 2011. info
    doporučená literatura
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
  • KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
  • ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
  • WEISS, P. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-845-6. info
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info
Metody hodnocení
Docházka 80 % Zápočtový test (2x + min. 70% úspěšnost) Zkouška
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívaní, kognitivními procesy a chováním člověka. Poskytuje informace o typických způsobech prožívání, uvažovaní i chování v jednotlivých fázích lidského života. Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi.

Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.