ZZOPP21212 Ošetřovatelský proces a potřeby člověka 2

Vysoká škola zdravotnická
zima 2021
Rozsah
8k+17s. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Dušan Sysel, Ph.D., MPH (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZZOPP21212/3CZZ: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Porozumět odlišnostem péče o zdraví populace v rámci systému primární péče, sekundární a terciární péče. Naučit základům posuzování aktuálního klinického stavu pacienta. Naučit stanovovat ošetřovatelské diagnózy, intervence a naplánovat individuální ošetřovatelskou, a to včetně jejího hodnocení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- pracovat s NANDA taxonomií
- uplatnit měřící techniky v rámci hodnocení aktuálního zdravotního stavu pacienta
- stanovit ošetřovatelské problémy a ošetřovatelské diagnózy
- určit ošetřovatelské intervence a plán péče
- zhodnotit realizovanou ošetřovatelskou péči
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění s využitím NANDA I taxonomie II.
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Posuzovaní – charakteristika 1. kroku ošetřovatelského procesu, sbíraní údajů, zdroje, typy údajů, metody sbíraní údajů, sestavení ošetřovatelské anamnézy, škály pro posuzování a dokumentovaní údajů
  • 2. Ošetřovatelská diagnóza – 2. krok ošetřovatelského procesu, formulace ošetřovatelských diagnóz, složky ošetřovatelské diagnózy, taxonomie ošetřovatelských diagnóz, taxonomie NANDA
  • 3. Plánování – 3. krok ošetřovatelského procesu, cíle, výsledná kritéria, plánování ošetřovatelských intervencí, sestavení ošetřovatelského plánu
  • 4. Realizace – 4. krok ošetřovatelského procesu, výkon jednotlivých intervencí, delegovaní povinností, dokumentovaní ošetřovatelských intervencí a zodpovědnosti
  • 5. Hodnocení – 5. krok ošetřovatelského procesu
  • 6. Management ošetřovatelského procesu. Ošetřovatelské standardy – význam, metodika jejich tvorby. Hodnocení kvality ošetřovatelské péče, ošetřovatelský audit
  • 7. Dokumentování ošetřovatelské péče, ošetřovatelská dokumentace a její součásti
  • 8. Klasifikační systémy v ošetřovatelství
  • 9. Implementace ošetřovatelského procesu do klinické praxe
Literatura
    povinná literatura
  • JAROŠOVÁ, D., K. MAJKUSOVÁ a R. KOZÁKOVÁ A KOL. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0. info
  • TÓTHOVÁ, VALÉRIE A KOL. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. roz. vyd. Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T a S KAMITSURU ED. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • POKORNÁ, A. a A. KOMÍNKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. díl. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7415-6. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8. info
  • HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5. info
  • ZELENÍKOVÁ, R. a L. SIKOROVÁ. Ošetřovatelský proces a dokumentování: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-242-5. info
  • TRACHTOVÁ, E., G. TREJTNAROVÁ a D. MASTILIAKOVÁ. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2. info
  • KOPÁČIKOVÁ, M., L. CETLOVÁ a J. STANČIAK. Ošetřovatelský proces a potřeby pacientů/klientů. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2012. ISBN 978-80-87035-51-1. info
  • SIKOROVÁ, L. a R. ZELENÍKOVÁ. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-7464-210-4. info
  • VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ a J. HOLUBOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4. info
  • MANDINCOVÁ, P. Psychosociální aspekty péče o nemocného. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3811-6. info
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Opava: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-577-2. info
Metody hodnocení
Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Zaměřuje se na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. Umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v oblasti metody ošetřovatelský proces.

Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Ošetřovatelský proces a potřeby člověka. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Cvičné kazuistiky, v informačním studijním systému SharePoint. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/ZZOPP21212