VŠZDRAV:VSOPR12313 Odborná praxe 3 - Informace o předmětu
VSOPR12313 Odborná praxe 3
Vysoká škola zdravotnickázima 2023
- Rozsah
- 360c za semestr. 11 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Veronika Kupková, DiS. (přednášející)
Pavlína Radová (cvičící) - Garance
- Ing. Veronika Kupková, DiS.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh
- Po 16. 10. až Ne 17. 12. každý pracovní den 8:00–16:30 mimo
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(58)
Organizace praktického vyučování vytváří podmínky pro:
- rozvoj psychomotorických a technických zručností studentů v rámci ošetřovatelské péče,
- nácvik ošetřovatelských výkonů a rozvoj kompetencí studentů v oblasti informačních,
- zdravotnických systémů,
- implementaci praxe založené na důkazech v podmínkách klinické praxe,
- rozvoj kritického myšlení a klinické rozvahy v ošetřovatelské praxi,
- interpersonální komunikaci studentů s pacienty a členy interdisciplinárního zdravotnického týmu,
- zvýšení vědomostí a formulování hodnot studentů potřebných pro zabezpečení péče,
- zaměřené na pacienta a kulturně etnicky rozdílným skupinám pacientů,
- přijetí odpovědnosti studentů a své chování a svá rozhodnutí,
- rozvoj kompetencí studentů souvisejících s poskytováním kvalitní a bezpečné péče,
- prokázání organizačních schopností a profesního chování studentů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- 1. ročník:
Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví SZO, je orientována jednak na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a jednak na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností v ambulantní a lůžkové péči.
Studenti se:
- seznámí se strukturou služeb v rámci ambulantní péče (primární ambulantní péče, specializovaná ambulantní péče, stacionární péče), s jednotlivými formami ošetřovatelské péče a pomoci, včetně druhů zařízení v rámci tohoto typu péče
- naučí zhodnotit prostředí (materiální a společenské) ve kterém lidé žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové
- naučí základním ošetřovatelským dovednostem na základních odděleních v rámci lůžkových služeb. Praxe je orientována na oblast lůžkových služeb
- seznámí se strukturou nemocničních služeb a jejich odbornými odděleními
- naučí se zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
2. ročník:
Praxe je orientována na oblast ambulantních a lůžkových služeb. Studenti se seznámí s formou jednodenní a lůžkové péče a jejich odbornými odděleními; dále se seznámí se službami a zařízeními, kde je poskytována následná lůžková péče a dlouhodobá lůžková péče.
Prohlubují si:
- schopnost zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince,
- zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb klientů/pacientů z hlediska ošetřovatelské péče poskytované metodou ošetřovatelského procesu.
3. ročník:
Praxe je orientována na oblast ambulantních, lůžkových a domácích služeb. Studenti se naučí poskytovat péči ve vlastním sociálním prostředí pacienta. Dále pak vykonávají činnosti ošetřovatelské péče dle svých kompetencí na standardních a speciálních ošetřovacích jednotkách.
Prohloubí si:
- znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče pacientům/klientům v zařízeních následné a dlouhodobé lůžkové péče. - Osnova
- Odborná praxe v preventivních zařízeních
- Odborná praxe v primární a komunitní péči
- Odborná praxe v péči o seniory
- Odborná praxe na odděleních následné péče a ve stacionářích a domovech pro osoby se zdravotním postižením
- Odborná praxe na odděleních interního typu
- Odborná praxe na odděleních chirurgického typu
- Odborná praxe na odděleních pediatrických
- Odborná praxe na neurologickém oddělení
- Odborná praxe na paliativním a onkologickém oddělení
- Odborná praxe na psychiatrickém oddělení
- Odborná praxe na gynekologicko-porodnickém oddělení
- Odborná praxe na odděleních typu JIP a na ARO
- Odborná praxe ve vybraných medicínských oborech (dermatologické, ORL, oftalmologickém a stomatologickém oddělení)
- Literatura
- povinná literatura
- JAROŠOVÁ, D., K. MAJKUSOVÁ a R. KOZÁKOVÁ A KOL. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. oprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7. info
- JIRKOVSKÝ, Daniel a KOL. Ošetřovatelské postupy a intervence – učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: FN v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T a S KAMITSURU ED. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
- VYTEJČKOVÁ, R a KOL. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7. info
- VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a A. ARCHALOUSOVÁ. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
- TÓTHOVÁ, VALÉRIE A KOL. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. roz. vyd. Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9. info
- VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ, I. OTRADOVCOVÁ a P. PAVLÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0. info
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
- VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ a J. HOLUBOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- KOLEKTIV AUTORŮ. Komunitní ošetřovatelství pro porodní asistentky. 1. vyd. dotisk. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-500-6. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
- Metody hodnocení
- Kritéria hodnocení studentů při praktickém vyučování:
1. realizace ošetřovatelského procesu
- shromažďování údajů o klientovi/pacientovi
- analýza údajů a stanovení ošetřovatelské diagnózy
- stanovení cílů a plánů ošetřovatelské péče
- odborná úroveň realizovaných ošetřovatelských postupů
- hodnocení účinnosti ošetřovatelské péče
2. přístup k nemocným, ochota a taktnost v jednání, respektování práv pacientů
3. Úroveň komunikace a spolupráce se zdravotnickými pracovníky
4. Organizační schopnosti
5. Vztah k práci
6. Vlastní aktivita
7. Vedení dokumentace a vypracování uložených úkolů
8. dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, dodržování hygien. režimu,
9. osobní úprava,
10. dodržování pracovní doby
Podmínky k udělení zápočtu:
Hodnocení je prováděno sebereflexi, diskusí, zpětnou vazbou při evaluaci odborné praxe.
Student(ka) na konci každého semestru předkládá k zápočtu:
- přehled splněných výkonů (logbook),
- potvrzení o splnění počtu hodin praxe včetně hodnocení z pracovišť,
- zpráva studenta o průběhu praxe (zhodnocení splněných cílů),
- úkoly dle zadání v jednotlivých ročnících a požadavků Katedry ošetřovatelství. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako praktický, zahrnující odbornou praxi a klinickou praxi.
Odborná praxe je koncipováno jako ta část výuky studijního programu, při níž se získávají v přímém a nepřímém kontaktu se zdravými a nemocnými jedinci dovednosti potřebné pro plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče na základě získaných vědomostí a dovedností. Realizuje se jako praktická a klinická výuka. Probíhá na pracovištích škol nebo školských zařízeních určených pro praktické vyučování (např. školní laboratoř, odborné učebny, centra praktických dovedností) a na pracovištích poskytovatelů zdravotní péče, sociálních zařízeních a ve vlastním sociálním prostředí jedinců v rámci jiných předmětů.
Klinická výuka probíhá na doporučených pracovištích formou blokové výuky, kdy jeden blok trvá vždy minimálně 1 týden. Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách pracovišť poskytovatelů zdravotní péče a sociálních zařízeních teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v učebnách a laboratořích školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování dovedností a pracovních návyků, vede studenty k samostatnosti, odpovědnosti a k práci v týmu.
Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Ošetřovatelský proces a potřeby člověka. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému.
Vzorové a cvičné kazuistiky. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému SharePoint. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/VSOPR12313