VŠZDRAV:VSVYO1242 Výzkum v ošetřovatelství - Informace o předmětu
VSVYO1242 Výzkum v ošetřovatelství
Vysoká škola zdravotnickáléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. (přednášející)
Ing. Soňa Jexová, PhD. (cvičící)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Dušan Sysel, Ph.D., MPH (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh
- Čt 15. 2. 12:10–15:25 Učebna 9, Duškova, St 21. 2. 8:50–12:05 Posluchárna P1, Duškova, Út 27. 2. 13:00–14:35 Posluchárna P1, Duškova, Po 4. 3. 8:50–12:05 Posluchárna P1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(86)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu ošetřovatelského výzkumu
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
- 2. Priority výzkumu pro 21. století.
- 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu.
- Podíl sestry na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
- 4. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
- 5. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi.
- 6. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Sestra sama je objektem výzkumu, sestra ověřuje prototipy nových technických prostředků.
- Obsahové zaměření cvičení:
- 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
- 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
- 3. Formulace cílů – modelové situace.
- 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
- 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace.
- 6. Statistické výpočty – postup.
- 7. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
- 8. Sestavení výzkumné zprávy.
- 9. Interpretace výsledků výzkumu.
- 10. Diskuze a doporučení.Závěrečná zpráva.
- Literatura
- povinná literatura
- GURKOVÁ, E. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické prostředí v přípravě sester: organízace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0583-0. info
- HENDL, J. a J. REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
- EGER, L. a D. EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4. info
- doporučená literatura
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
- JAROŠOVÁ, D a ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založeno na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
- ELLISE, P. Evidence-based practice in nursing. Second edition. London: Sage Learning Matters, 2013. ISBN 978-1-4462-7090-5. info
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
- ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
- BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, orientačně se zpracováním a vyhodnocování výsledků.
Studijní pomůcky:
TOŠNAROVÁ, H. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
NĚMCOVÁ, J. et al. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2024/VSVYO1242