VSVYO1242 Výzkum v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. (přednášející)
Ing. Soňa Jexová, PhD. (cvičící)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Dušan Sysel, Ph.D., MPH (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(86)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu ošetřovatelského výzkumu
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
  • 2. Priority výzkumu pro 21. století.
  • 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu.
  • Podíl sestry na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
  • 4. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
  • 5. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi.
  • 6. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Sestra sama je objektem výzkumu, sestra ověřuje prototipy nových technických prostředků.
  • Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
  • 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
  • 3. Formulace cílů – modelové situace.
  • 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
  • 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace.
  • 6. Statistické výpočty – postup.
  • 7. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
  • 8. Sestavení výzkumné zprávy.
  • 9. Interpretace výsledků výzkumu.
  • 10. Diskuze a doporučení.Závěrečná zpráva.
Literatura
    povinná literatura
  • GURKOVÁ, E. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické prostředí v přípravě sester: organízace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0583-0. info
  • HENDL, J. a J. REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • EGER, L. a D. EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4. info
    doporučená literatura
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
  • JAROŠOVÁ, D a ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založeno na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
  • ELLISE, P. Evidence-based practice in nursing. Second edition. London: Sage Learning Matters, 2013. ISBN 978-1-4462-7090-5. info
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
  • BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a určitou úroveň schopnosti kreativity. Vede studenty ke kritickému vědeckému myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Seznamuje je se základními kroky výzkumného procesu, výběrem vhodných metod, orientačně se zpracováním a vyhodnocování výsledků.

Studijní pomůcky:
TOŠNAROVÁ, H. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
NĚMCOVÁ, J. et al. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.