VŠZDRAV:ZZOVP1112 Obecná a vývojová psychologie - Informace o předmětu
ZZOVP1112 Obecná a vývojová psychologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
- Garance
- Vysoká škola zdravotnická
- Rozvrh
- Út 11. 10. 12:10–15:25 Posluchárna P1, Duškova, St 19. 10. 13:00–16:15 Posluchárna P1, Duškova, Út 8. 11. 12:10–14:35 Posluchárna P1, Duškova, St 16. 11. 13:00–16:15 Posluchárna P1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Proniknout do problematiky probabilistické vědy jakou psychologie je, zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit s povahou psychologického myšlení, prezentovat psychologické poznatky využitelné v praxi zdravotníka. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii obecné a vývojové psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy obecné a vývojové psychologie
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky obecné a vývojové psychologie
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti obecné a vývojové psychologie
- uplatňovat opatření v rámci psychohygieny - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Obecná a vývojová psychologie jako věda a její aplikace do zdravotnického prostředí
- 2. Biologická a sociální determinace lidské psychiky (dědičné versus získané),
- 3. Základní směry a východiska psychologie, nové pohledy v psychologii, psychoterapeutické nástroje v praxi VS (sugesce, naslouchání, empatie, výklad a objasňování)
- 4. Psychologické metody obecné a vývojové psychologie jejich využití ve zdravotnické praxi.
- 5. Bio-psycho-sociální model, celostní pojetí, psycho-soma, praktické aspekty psychosomatiky
- 6. Psychologická charakteristika vývojových období zaměřená na pochopení vývoje lidské psychiky od početí po stáří (prenatální, novorozenecké období, teorie attachmentu, význam bondingu), proměna rodičky – vývojové fáze dospělosti
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
- 2. Práce s emocemi v obecné a vývojové psychologii
- 3. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem – z hlediska obecné a vývojové psychologie
- 4. Sociální percepce, úhel pohledu, chyby při posuzování druhých, stereotypy…cíl uvědomit si úskalí mezilidského vnímání, eliminace chyb a unáhlených závěrů, snaha o objektivizaci
- Experimenty související s konformitou a dalšími skupinovými jevy a jejich dopad na každodenní praxi (vliv moci, prostředí, role, zříkání se odpovědnosti ve prospěch skupiny…)
- Literatura
- povinná literatura
- BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
- THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
- doporučená literatura
- MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
- HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
- KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
- ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
- CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
- KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 % Zápočtový test (min. 70% úspěšnost) Zkouška
- Informace učitele
- Stručná anotace předmětu:
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Jeho cílem je orientovat studenty v základní psychologické terminologii v normě i patologii, rozšířit dovednost jeho adekvátní deskripce psychických jevů, korigovat již osvojené nevhodné náhledy na psychiku. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.
Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2022/ZZOVP1112