VSOVP22312 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 2

Vysoká škola zdravotnická
zima 2024
Rozsah
10k+15s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Eva Kočovská, PhD
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSOVP22312/2BVS: Pá 22. 11. 13:00–17:05 Aula 103, Vltavská, Pá 29. 11. 13:00–17:05 Aula 103, Vltavská, E. Kočovská, skupina je určena pouze pro 2BVS
VSOVP22312/2DVS: Pá 20. 9. 8:00–12:05 Učebna teoretická, So 21. 9. 12:20–16:25 Učebna teoretická, J. Horová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
proniknout do problematiky probabilistické vědy jakou psychologie je, zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit s povahou psychologického myšlení, prezentovat psychologické poznatky využitelné v praxi zdravotníka. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění a reakce nemocných na nemoc. Studenti si osvojí konkrétní dovednosti v oblastech: sociální komunikace, poznávání a ovlivňování lidí, sebepoznání a vlastní osobnostní rozvoj a přispějí tím ke zkvalitnění zdravotnické péče na základě hlubšího, dokonalejšího poznání a pochopení potřeb a prožívání nemocného jedince.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní i sociální
- sociálně psychologické aspekty vztahu zdravotník – pacient
- definovat pojmy syndrom vyhoření, mobbing, bossing a umí rozpoznat jejich projevy v praxi
- se účelně bránit syndromu vyhoření a dalším negativním jevům.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek Obecné a vývojové psychologie:
  • 1. Psychologie jako věda a její aplikace do zdravotnického prostředí
  • 2. Biologická a sociální determinace lidské psychiky (dědičné versus získané)
  • 3. Základní směry a východiska psychologie, nové pohledy v psychologii, psychoterapeutické nástroje v praxi VS (sugesce, naslouchání, empatie, výklad a objasňování)
  • 4. Psychologické metody a jejich využití ve zdravotnické praxi. Pozorování, rozhovor, testy, dotazníky
  • 5. Bio-psycho-sociální model, celostní pojetí, psycho-soma, praktické aspekty psychosomatiky
  • 6. Základy psychologie osobnosti, funkce lidské psychiky, vlastnosti osobnosti. Struktura a dynamika osobnosti. Emoce – zdravé a patologické. Lidské vědomí, vztah vědomí, podvědomí, změněné stavy vědomí
  • 7. Psychologická charakteristika vývojových období zaměřená na pochopení vývoje lidské psychiky od početí po stáří (prenatální, novorozenecké období, teorie attachmentu, význam bondingu), proměna rodičky – vývojové fáze dospělosti
  • 8. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem, rozdíl mezi klientem a pacientem, léčitelská funkce vztahu, modely vztahu, sociálně psychologické aspekty vztahu (konformita, přenesená odpovědnost). Přenos a protipřenos
  • 9. Socializace – status, pozice, role, konflikty rolí, role zdravotníka, role pacienta
  • 10. Sociální percepce a komunikace (vliv prvního dojmu, chyby při vnímání druhých a jejich eliminace)

    Obsahové zaměření přednášek Zdravotnické psychologie:
  • 1. Psychologie nemocného
  • Postoj k nemoci, osobnostní vlastnosti nemocného, změny v prožívání a chování nemocného, fáze prožívání nemoci, psychologie ambulantně léčeného a hospitalizovaného nemocného, hospitalismus
  • 2. Psychologická problematika nemoci
  • Postoj zdravotníka a pacienta k nemoci, autoplastický obraz nemoci, ambivalentní prožívání nemoci, prožívání nemoci v čase, vztahy mezi duševní a tělesnou stránkou nemoci
  • 4. Psychologická problematika bolesti
  • Bolest a reakce nemocného, prožitky strachu a úzkosti, psychologická problematika umírání a smrti
  • 5. Psychologické problémy nemocných podle druhu nemoci
  • 6. Zdravé a narušené psychosoma Koncepce psychického zdraví a nemoci Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví. Pojem zdraví, zdravotní stav.
  • 7. Poruchy psychologických procesů a stavů Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle
  • 8. Problematika normy a normality v psychologii Adaptace a maladaptace. Specifické poruchy osobnosti, mentální retardace, poruchy neurotické, afektivní, psychózy
  • 9. Duševní hygiena, prevence stresu syndrom vyhoření u pomáhajících profesí, jeho projevy, prevence a léčba, mobbing, bossing, jejich projevy, prevence a řešení
  • 10. Zátěžové situace, krize, trauma Fáze traumatu, jak reagovat v jednotlivých fázích Osobnostní faktory vyrovnávání se se zátěžovou situací
  • 11. Stres, stres z fyziologického hlediska, projevy stresu, stresory, salutory, copingové strategie
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vydání. Praha:: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
    doporučená literatura
  • SMÉKAL, V. Psychologie duchovního života. Brno: Cesta, 2017. ISBN 978-80-7295-221-2. info
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
  • ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Stručná anotace předmětu:
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Jeho cílem je orientovat studenty v základní psychologické terminologii v normě i patologii, rozšířit dovednost jeho adekvátní deskripce psychických jevů, korigovat již osvojené nevhodné náhledy na psychiku. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.
Rozvíjí specificky problematiku obecné psychologie a psychopatologie z aspektu vývojového. Umožňuje orientaci ve specifické problematice, která obecnou psychologii přesahuje a doplňuje (např. charakteristiky vývojových období, sociální komunikace, postoje).
Úkolem zdravotnické psychologie je předat studentům základní poznatky z oblasti psychologie zdraví, nemoci a psychosomatické medicíny, které jsou nezbytné pro profesi všeobecné sestry včetně poznatků souvisejících se zvládáním náročných situací spojených s péčí o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Základní přínos těchto předmětů spočívá ve vytváření podkladů pro kvalitnější chápání a utváření sociálních vztahů a práci s nemocnými všech věkových skupin.

Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/VSOVP22312