Komunitní péče

11.2 Epidemiologický proces prevence a péče o děti

11.2 Epidemiologický proces prevence a péče o děti
 
  
Epidemiologický proces prevence a péče o děti je zaměřený na splnění cílů primární, sekundární a terciární prevence.
 
1. Posuzování potřeb dítěte v komunitě
- údaje získané při prvním setkání závisí na aktuálním stavu dítěte a prostředí, v němž dítě žije
a) růst a vývoj dítěte – zralost, věk, genetická výbava, fyziologické funkce
b) prostředí – prostředí může mít pozitivní i negativní vliv na dítě
- fyzikální prostředí – bezpečnost prostředí v závislosti na věku dítěte, hodnocení sportovních činností
- psychologické prostředí – reakce a odpověď dítěte na stimuly prostředí, vzor dětské reaktivity (základ temperamentu dítěte), rodičovské očekávání a disciplína, schopnost rodičů řešit problémy dítěte, interakce rodiče a dítěte, sebepojetí rodiče
- sociální prostředí – interakce s jinými osobami (okolí, sourozenci, spolužáci), nezaměstnanost rodičů
c) životní styl – důležité zdroje ochrany zdraví dítěte nebo prevence nemocí
- výživa, odpočinek, spánek, aktivita, péče o dítě ze strany rodičů, chování dítěte ve škole
d) systém zdravotní péče – prostředky zdravotní péče, využívání zdravotní péče, služby primární prevence (očkování, dispenzární péče, dentální péče, školní zdravotní péče)
 
2. Stanovení ošetřovatelských diagnóz
- komunitní sestra na základě shromážděných údajů při posuzování stanoví ošetřovatelské diagnózy
- diagnózy mohou reflektovat prevenci primární, sekundární i terciární
 
3. Plánování péče o dítě
- stanovení priorit
- vytvoření výsledných kritérií
- hodnocení alternativ
- stanovení cílů péče
- výběr ošetřovatelských intervencí
- plánování specifických intervencí primární, sekundární a terciární prevence
 
4. Realizace ošetřovatelských činností u dětí
- opětovné posouzení zdravotního stavu dítěte, pozitivních a negativních změn, které nastaly v průběhu uskutečněných činností
- zhodnocení účelnosti plánu ošetřovatelské péče
- individuální přizpůsobení ošetřovatelských činností dle věku dítěte, vývojové úrovně, pohlaví, zdravotního stavu, faktorů prostředí
- u starších dětí se zohledňují postoje a hodnoty dítěte
- uplatnění aktivní účasti dítěte na realizaci činností podle věku a zdravotního stavu
 
5. Vyhodnocení ošetřovatelské péče o děti
- hodnocení dosažených cílů
- hodnocení, zda je možné ošetřovatelské zásahy ukončit, změnit či v nich pokračovat
- součásti vyhodnocení: identifikace výsledných kritérií, získání údajů k vymezeným výsledným kritériím, porovnávání údajů a posouzení, porovnávání údajů a posouzení, zda bylo dosaženo cílů, porovnávání ošetřovatelských činností se stavem dítěte, revize plánu péče o dítě a jeho modifikace
- hodnocení kvality ošetřovatelské péče o dítě (Hanzlíková, 2007)