Management

2 Marketing

2 Marketing
 
 

2.2 Testovací otázky

 
Definic pojmu „marketing“ je celá řada. Jejich společným jmenovatelem je sdělení, že se jedná o proces, který zahrnuje výzkum trhu a prodej nebo poskytování služeb za optimálních podmínek, tedy nejvhodnějším způsobem, v nejvhodnější dobu a za nejvhodnější cenu.
Vzhledem k současné socioekonomické situaci je cílem marketingu vyvolat u zákazníků potřebu, kterou může nabízený produkt (výrobek/služba) uspokojit.
 
Marketingový proces má 3 fáze:
1) Přípravná fáze – ve které se pracuje především s daty a informacemi souvisejícími s vlastnostmi produktu, trhu, konkurence, zákaznících apod.
 
2) Realizační fáze – ve které se využívá tzv. Marketingový mix, což je soubor určitých faktorů, které ovlivňují poptávku po produktu. (ZLÁMAL, 2009)
Konceptů marketingového mixu a jejich modifikací je v současnosti celá řada, proto zde zmíníme jen některé.
- Prvním marketingovým mixem byl tzv. koncept 4P:
Product – produkt
Price – cena
Place – místo
Promotion – propagace
Tento koncept byl později rozšířen na 5P přidáním velice důležitého prvku, který činí především službu (myšleno i způsob prodeje výrobku) jedinečnou:        People – lidský faktor
- Vzhledem k jednoznačnému zájmu o zákazníka vznikl koncept 5C, který se odvíjí od 5P:
Product …... Costumer Desire – požadavek zákazníka
Price …….... Cost – náklady
Place ……... Convenience – vyhovující podmínky/pohodlí
Promotion …Communication - komunikace
People ……. Costumer Approach – přístup k zákazníkovi
- Koncept 3V je zaměřen na hodnoty a využívá se především na tzv. B2B trzích (business to business), tedy na úrovni obchodních vztahů mezi obchodními společnostmi.
Valued customer – cennost zákazníka
Value proposition – adekvátní nabídka zákazníkovi
Value network – adekvátní komunikace se zákazníkem (RODSCHEDL,
2010)
- Koncept 4S je odpovědí na rozvoj trhů, přesněji řečeno především na rozvoj trhu internetového:
Scope – příležitost
Site – stránka/adresa
Synergy – spolupůsobení
System – způsob
- Koncept totálního marketingového mixu zahrnuje interní část, která se sestává z plánování a procesů v organizaci. Část externí, která je zaměřena na zákazníky se sestává z:
Produktové politiky (portfolio služeb)
Programování, propojování služeb
Packaging – balení produktu x tvorba balíčků služeb
Cenová politika
Propagace
Distribuce, umístění
Využívání lidského potenciálu
Důkazy – reference, ukázky služeb
Politika spolupráce
Politický vliv, odborné strategie
 
3) Kontrolní fáze – ve které se provádějí především rozbor úspěšnosti marketingové strategie. Využívají se např. analýzy ekonomických ukazatelů (obrat, návratnost, ziskovost…), informace o zákaznících/produktu a porovnávání vstupních dat z přípravné fáze s daty novými. 
 
Literatura:
ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2009. ISBN 978-80-7013-503-7.
PŘÍBOVÁ, Marie. Jaká je úloha marketingu ve zdravotnictví. Medical Tribune [online]. 2010, 22, pp. neuvedeny. ISSN 1214-8911. [vid. 2012-12-28]. Dostupné z: http://www.tribune.cz/clanek/19490-jaka-je-uloha-marketingu-ve-zdravotnictvi
Jiří Rotschedl. Poradenství v oblasti SEO a SEM [online]. Jiří Rotschedl, 2010. [vid. 2012-12-28]. Dostupné z: http://rotschedl.webnode.cz/news/modely-marketingovych-mixu1/
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb – efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2721-9.