Management

1.1 Management v ošetřovatelství

1.1 Management v ošetřovatelství
 
  
Ošetřovatelství, stejně jako veškeré ostatní zdravotnické profese, má svá specifika. Především je nutné mít vždy na mysli, že objektem zdravotnické činnosti je člověk, jeho zdraví a život.
Ošetřovatelství se řadí do skupiny pomáhajících profesí (jako také např. lékaři, psychologové, sociální pracovníci, učitelé). Za pomáhající profese označujeme ty, jejichž náplní je pomáhat lidem, a to nejen prostřednictvím znalostí a dovedností, ale především se při výkonu této profese velkým podílem zapojuje osobnost pracovníka. (KŘIVOHLAVÝ, 2006)
Z tohoto důvodu jsou na sestry, jako na zástupce pomáhajících profesí, kladeny vysoké psychické nároky. Závisí na osobnosti každé sestry, jak se s nimi vypořádá a také na managementu, jakým způsobem pojímá řízení daného pracoviště. V neposlední řadě je velkým ovlivňujícím činitelem přístupu zaměstnanců k výkonu své práce organizační kultura (viz kapitola 3 Organizační kultura).
Dalším specifikem ošetřovatelství v souvislosti s managementem je skutečnost, že jeho produktem je služba. Na rozdíl od výrobních produktů, tedy výrobků, služby vykazují tyto vlastnosti (KOTLER, WONG, SAUNDERS, ARMSTRONG, 2007):
- Nehmatatelnost – nelze je předem ohodnotit (prohlédnout)
- Neoddělitelnost – jsou vytvářeny a spotřebovávány současně
- Proměnlivost – záleží kdy, kdo, kde, komu a kým je služba poskytována
- Pomíjivost – nelze ji vrátit
- Absenci vlastnictví - nelze je uskladnit, zákazník/spotřebitel má omezený přístup ke službě
 
Pro ucelené pojetí managementu v ošetřovatelství je nutné si také uvědomit, že jednotlivá zdravotnická zařízení se liší podle odbornosti a zaměření, což se odráží i ve způsobu poskytování ošetřovatelské péče. Rozdíly mohou např. spočívat v:
- Skladbě ošetřovatelského personálu – počet, vzdělání, odbornost
- Provozu – nepřetržitý, dvanáctihodinový, osmihodinový
- Rozložení pracovní doby – jedno/dvou/třísměnný
- Spolupráci – samostatné vykonávání činnosti, spolupráce pouze s pracovníky stejné profese, s pracovníky jiných zdravotnických profesí, s multidisciplinárním týmem, s pracovníky nezdravotnických profesí
- Využití techniky
- Organizační formě ošetřovatelské péče:
A) Primární ošetřovatelství – tzv. primární sestra (často přijímající) koordinuje péči o přiděleného pacienta po celou dobu jeho hospitalizace na daném pracovišti
B) Skupinová péče – sestra zodpovídá během své služby za ošetřovatelskou péči u přidělené skupiny pacientů
C) Funkční systém – sestry mají rozděleny během celé služby jednotlivé funkce (úkoly), které provádějí u všech pacientů
D) Vícestupňová ošetřovatelská péče – jednotlivé činnosti jsou rozděleny mezi ošetřovatelský personál dle stupně vzdělání, dělba činností a odpovědnost spadá na sestru manažerku
E) Case management – řízení případu; často u pacientů vyžadujících nějaká specifika, bývá přesah vedení/koordinace ošetřovatelské péče i po ukončení hospitalizace na daném pracovišti