Vyzkum_v_osetrovatelstvi

8.2 Supervize

8.2 Supervize
 
 
V posledních letech se v souvislosti s reflexí, lépe systematickou reflexí, profesního jednání setkáváme se supervizí.
Supervize je nástroj, pomocí kterého se řeší problematické oblasti jednotlivých pracovníků a to v souvislosti s:
- přímou činností (v kontextu ošetřovatelství péčí o konkrétního pacienta, případně pacienty s určitou diagnózou)
- organizačními podmínkami
- spoluprací v týmu
 
Počátky supervize lze hledat v oboru psychiatrie. Za zakladatele supervize je pokládán Michael Balint, maďarský psychoanalytik, jehož Bálintovské skupiny (metoda řešení problémů, supervizní metoda) se dodnes hojně využívají. (PAČESOVÁ, 2004)
 
Supervize je označována za zprostředkování nezatíženého náhledu na činnost, kterou člověk vykonává, s cílem:
- vyvarovat se chyb 
- osobního a profesního růstu
- potvrzení kvality této činnosti 
 
Jde o činnost, při které pomocí supervizora uvažujeme nad poskytovanou péčí o pacienta, kvalitou práce, dále jde o emocionální podporu supervidovaného personálu a v neposlední řadě se řeší problematické kauzy z hlediska etiky.
Pomocí supervize se také zvyšuje schopnost pracovníka reflexe (uvědomovaného vnímání) vlastní práce a sebereflexe (uvědomovaného sebevnímání). Úkolem supervize je zkvalitňovat úroveň práce v dané odbornosti.
Hlavními funkcemi supervize je řízení (hodnocení a posuzování pracovníkova výkonu), vzdělávání (předávání zkušeností z praxe, rozvoj odbornosti) a podpora (spolu-nesením pracovní zátěže, sdílením, předáváním pracovního odhodlání).
 
Na otázku „Co vlastně supervize je?“ lze také odpovědět výčtem následujících pojmů:
- „Pohled zvnějšku
- Ošetření vztahů
- Učení
- Povzbuzení
- Posílení profesionality
- Obrana proti stereotypu
- Pomoc při zvládání bezmoci, pocitů viny
- Podpora při zavádění nových postupů, změn
- Poradenství
- Možnost profesionálního růstu“ (VENGLÁŘOVÁ, 2013, s. 16)
 
Supervizi lze rozlišovat několika způsoby:
a) podle supervizora
- interní – supervizorem je osoba pracující v dané organizaci
- externí – supervizorem je osoba danou organizací najatá, která nemá k této organizaci jiný pracovní vztah
 
b) podle supervizantů
- individuální supervize
- týmová supervize – většinou se jedná o pracovní tým (v oblasti ošetřovatelství jde o všeobecné sestry, lékaře, fyzioterapeuty, sociální pracovnici atd.)
- skupinová supervize – většinou se jedná o supervizi pracovníků jedné profese (např. skupiny všeobecných sester, které nespolupracují v jednom týmu, ale mohou pracovat v rámci jedné nemocnice na různých odděleních)
 
Supervize je proces, který lze rozdělit do několika navzájem propojených fází:
1. smlouva – určuje cíl a smysl supervize; smlouva není neměnná, umožňuje změnu vyplývající z průběhu supervize
2. zaměření - hlavní téma supervize; řeší konkrétní zakázku, kterou chce supervidovaný řešit
3. prostor – vlastní supervize, jde o společnou práci supervizora a supervidovaného; poskytuje prostor pro veškeré emoce, potvrzování, odhalování apod.
4. most – nebo-li návrat k sobě (myšleno supervidované osobě), ke svému pojetí, změně náhledu, zpracování supervizního materiálu
5. shrnutí - vyhodnocení práce supervizora a supervidovaného, vzájemné poskytnutí zpětné vazby, popis pokroku ve společné práci (KLEVETOVÁ, 2011)
 
Z výše uvedených informací vyplývá, jak lze supervizi využít a co vše může nabídnout:
- prezentaci problémů
- řešení etických a legislativních otázek
- vzdělávání a rozvoj profesionality pracovníků
- podporu sebedůvěry pracovníků
- prevence syndromu vyhoření
- zkvalitnění mezilidských vztahů v týmu
 
- pomoc při zapracování nových pracovníků
- ujasnění si své roli
- identifikace zátěžových situací
- poskytnutí zpětné vazby
- osobní rozvoj/učení (KLEVETOVÁ, 2011)
 
Dohodu o supervizi, nebo-li kontrakt, lze rozdělit na dvě části:
1. technický kontrakt – upravuje typ supervize (např. týmová), frekvenci soupervizních setkání, doba uskutečňování supervize, místo supervize, související finanční záležitosti, podmínky pro odstoupení od kontraktu, etická specifika supervize (např. mlčenlivost), výstup supervize, atd.
2. zakázka – obsahový kontrakt, tedy specifikace oblastí pro řešení (na každé supervizi jsou pak identifikovány konkrétní zakázky pro supervizi) (ČESKÝ INSTITUT RPO SUPERVIZI, 2006)
           
Příklad supervizního kontraktu:
Specifikace: Externí supervize pracovního týmu        
           
1. Účastníci dohody           
- externí supervizor: xy
- vedoucí pracovního týmu: staniční sestra      
- zástupce zdravotnického zařízení: náměstek pro ošetřovatelskou péči/ manažer kvality apod.
           
2. Předmět dohody
Předmětem dohody je provádění externí supervize pracovního týmu výše zdravotnického zařízení.
Externí supervizí se rozumí stav, kdy supervizor není s výše uvedeným zdravotnickým zařízením v pracovním ani obdobném poměru nebo ve smluvním vztahu na jinou činnost.
           
3. Způsob provádění supervize
a) Supervize bude prováděna jako týmová, za účasti vedoucího daného pracovního týmu (staniční sestra).
b) Supervizní setkání se budou konat 3 hodiny 1x měsíčně v pravidelnou dobu dle vzájemné dohody mezi supervizorem a vedoucím pracovního tým (staniční sestrou), ad hoc změna termínu je možná rovněž dle vzájemné dohody.
c) Supervizní setkání se budou konat na pracovišti týmu, ad hoc  změna místa je možná dle vzájemné dohody.
d) Supervize se účastní v maximální možné míře všichni členové pracovního týmu včetně vedoucího (staniční sestry).
e) Případná účast dalších osob je možná jen se souhlasem všech účastníků supervize a supervizora.
f) Účast na supervizi je součástí pracovní náplně členů supervidovaného týmu.
         
4. Účel a zaměření supervize      
a) Účelem supervize je udržování a rozvoj kvality poskytovaných služeb odpovídajících platným standardům a směrnicím daného zdravotnického zařízení a souvisejících legislativních ustanovení.
b) Supervize se bude zaměřovat zejména na tyto oblasti:    
- příklady práce s pacienty, znalosti a dovednosti členů pracovního týmu, jejich postojů k pacientům a dalších aspektů jejich profesionální role (například aspekty profesionální etiky)
- fungování a kooperace pracovního týmu       
- koncepční a odborné aspekty činnosti daného zdravotnického zařízení, které tvoří prostředí pro práci s pacienty, profesionální rozvoj členů pracovního týmu a fungování týmu.           
c) Obsah konkrétního supervizního setkání je věcí dohody mezi supervizorem a supervidovaným týmem. 
d) Supervize se nezaměřuje na mimopracovní problémy členů týmu.
 
 5. Práva a závazky účastníků dohody
a) Supervizor
- Odměna supervizora za poskytování supervize je upravena zvláštní smlouvou mezi supervizorem a organizací podle platného právního řádu.
- Supervizor bude provádět supervizi podle svého nejlepšího odborného vědomí a svědomí a respektovat přitom uznávané etické kodexy.
- Supervizor vypracuje 1x za ……. pro dané zdravotnické zařízení hodnotící zprávu, kterou nejdříve projedná se supervidovaným týmem, který může v jejím doplňku formulovat odlišná stanoviska a vysvětlení.
- Shledá-li supervizor, že supervize neplní svůj účel z důvodu na straně organizace nebo supervidovaného týmu, nebo zjistí-li v týmu závažné profesionální nedostatky či etické pochybení, vypracuje mimořádnou zprávu s přihlédnutím k postupu ve výše uvedeném bodě, vyvolá jednání s vedením daného zdravotnického zařízení.
b) Členové supervidovaného týmu
- Členové supervidovaného pracovního týmu mají právo na rovný přístup k supervizi a rovnou účast při superviziních setkáních.
- Členové supervidovaného pracovního týmu se účastní supervize v rámci své pracovní náplně.
- Každý člen supervidovaného pracovního týmu včetně vedoucího pracovníka (staniční sestry) si může dohodnout individuální setkání se supervizorem a závěry z něj, které jsou pro tým významné, budou oznámeny při nejbližším možném týmovém supervizním setkání.
c) Zdravotnické zařízení
- Zdravotnické zařízení zajistí odměňování supervizora podle písmene a) tohoto článku.
- Zdravotnické zařízení zajistí členům týmu rovný přístup k supervizi a úpravu pracovních podmínek tak, aby supervize mohla probíhat dohodnutým způsobem.
 
6. Platnost dohody
a) Dohoda se uzavírá na dobu ….. měsíců.     
b) Dojde-li k mimořádné změně výchozích podmínek nebo k závažnému neplnění
kontraktu, může kterýkoliv z účastníků od kontraktu odstoupit s oznámením v předstihu 1 měsíce.              
c) Dohoda se prodlužuje automaticky na další období ….. měsíců, neoznámí-li jeden z účastníků v předstihu 1 měsíce před ukončením platnosti, že od dohody odstupuje. d) Odstoupí-li od kontraktu supervidovaný pracovní tým, zaniká tím i právní vztah mezi supervizorem a zdravotnickým zařízením.    
 
7. Závěrečná ustanovení
a) Tento kontrakt se vyhotovuje ve třech vyhotoveních, z nichž každý z účastníků obdrží po jednom výtisku.         
b) Změny a doplňky tohoto kontraktu je možné platně ujednat písemnou formou.
c) Účastníci kontrakt přečetli, s jeho obsahem souhlasí a konstatují, že obsah kontraktu odpovídá stanoveným požadavkům na externí supervizi.
Externí supervize si klade za cíl dosažení správné odborné praxe odpovídající standardům a je zaměřena na tyto oblasti:
(a) vědomosti, metody intervence, praktické dovednosti
(b) postoje zaměstnance a pochopení jeho profesionální role
(c) fungování týmu
 
V ….. dne …..          
Supervizor …..        
Vedoucí pracovník supervidovaného týmu:…..
Zástupce zdravotnické organizace: …..
 
           
Mezi základní funkce supervize patří, kromě podpůrné funkce, vzdělávání.
Jedná se především o rozvoj kompetencí pracovníků ve smyslu dovedností, porozumění vlastní reflexe (viz výše).
Toto vzdělávání a tedy zároveň osobní rozvoj jednotlivých pracovníků se děje pomocí reflexe, tedy rozboru jednání a jednotlivých činností supervidovaných. Právě propojenost supervize a reflexe je pojítkem obou navzájem propojitelných metod v souvislosti s akčním výzkumem.
Není výjimkou, že projekt akčního výzkumu již ve své struktuře supervizi začleňuje.