Metodicky_manual

5.4 Čtvrtá fáze ošetřovatelského procesu - realizace

5.4 Čtvrtá fáze ošetřovatelského procesu - realizace
 
 
Ošetřovatelský proces je systematická, racionální metoda plánování, poskytování a dokumentování ošetřovatelské péče. Jeho cílem je zhodnotit pacientův zdravotní stav, skutečné nebo potenciální problémy péče o zdraví, vytýčit plány na posouzení potřeb a poskytnout konkrétní pečovatelské zásahy k jejich uspokojení. Ošetřovatelský proces je logický, systematický přístup k celkové péči o pacienta. Realizace čili provedení nebo zásah je uplatnění ošetřovatelských strategií, zaznamenaných v plánu ošetřovatelské péče. V praxi je to ošetřovatelská činnost zaměřená na dosažení žádoucího výsledku nebo cílů. Pacient je vždy prvořadým účastníkem v realizaci plánu ošetřovatelských činnosti, přestože sestra může někdy jednat za něj. Stupeň jeho účasti na realizaci je často závislý na jeho zdravotním stavu. V realizaci nacházíme jednak ošetřovatelské a jednak lékařské ordinace, které se musí vyplnit pro dosažení cíle. Pacient je hlavním účastníkem při realizaci plánu péče.
 
Do jaké míry se podílí na péči, závisí na:
- věku, zdravotním stavu, schopnostech, hodnotím systému, prostředí
Sestra může činnosti realizovat v plném rozsahu za pacienta nebo jen částečně nebo mu poskytne radu, konzultaci.
 
V rámci své profese sestry při poskytování ošetřovatelské péče poskytují:
- nezávislou - autonomní činnost
- závislou - komplementární činnost
- interoperabilní činnost
 
Při realizaci se řídí protokoly nebo nařízeními. Protokol se od nařízení liší tím, že obsahuje upřesňující procedury, které je třeba provést v daném čase, situaci. Nařízení je písemný dokument, který opravňuje sestru vykonávat specifické činnosti za určitých okolností. Všechny činnosti, které sestra dělá, musí vycházet z jejich pravomocí, které jsou upraveny v právních normách.
 
Typy ošetřovatelských činností:
- Nezávislá ošetřovatelská činnost - je taková, kterou iniciuje sestra na základě vlastních znalostí a dovedností
- Závislá ošetřovatelská činnost - je taková, kterou sestra vykonává na příkaz lékaře, pod lékařským dohledem nebo podle stanovených předpisů
- Součinná ošetřovatelská činnost - je taková, kterou sestra vykonává buď společně s jiným členem zdravotnického týmu, nebo je výsledkem společného rozhodnutí sestry a jiného člena týmu
 
Realizační proces:
- Opětovné posouzení pacienta - posuzování se dělá během celého ošetřovatelského procesu, nové informace však mohou indikovat změnu priorit nebo strategií. Tím, se změní i rozhodnutí a patřičně se reviduje ošetřovatelský plán
- Validizace plánu ošetřovatelské péče - pokud se změní okolnosti a stav pacienta, sestra musí zvážit hodnotu nových dat a rozhodnout, zda je plán i za těchto okolností platný. Pokud se pacientův stav mění, je nutné plán přizpůsobit novým okolnostem
- Posouzení potřeby asistence při činnostech - sestra může k realizaci některých ošetřovatelských strategií potřebovat pomoc, a to z těchto příčin: není schopna bezpečně realizovat dané strategie sama, obává se zvýšení stresu pacienta, nemá dost znalostí a dovedností k provedení dané činnosti.
- Realizace ošetřovatelských strategií - ošetřovatelské strategie jsou zaměřeny na pomoc pacientovi dosáhnout jeho zdravotních cílů. V realizaci ošetřovatelských strategií rozeznáváme šest významných aspektů:
- pacientovu individualitu
- potřebu pacientovy účasti
- prevenci komplikací
- uchování obranných mechanismů
- poskytnutí pohody a podpory pacientovi
- přesné a pečlivé provedení ošetřovatelských aktivit
- Záznamy a hlášení o ošetřovatelských činnostech - ošetřovatelské činnosti se zaznamenávají písemně nebo ústně po jejich provedení
 
Význam provádění realizačního procesu spočívá v tom, že nové informace mohou indikovat změnu priorit a strategií, což vyžaduje přizpůsobit plán novým okolnostem. Při realizaci sestra uplatňuje kognitivní, interpersonální a technické dovednosti.
Činnosti, které sestra dělá při realizaci, odrážejí i její roli, kterou v té době zastává.
 
Sestra může u pacienta zastávat roli:
- učitelky - učí je novým poznatkům a dovednostem
- komunikátorky - poskytuje mu informace, ale i předává a zprostředkovává informace od něj ostatním
- ošetřovatelky - poskytuje mu podporu, ošetřovatelskou péči
- advokátky - hájí zájmy a práva pacienta, podporuje jej v jeho rozhodnutích
- nositelky změn - pomáhá pacientovi rozhodnout se pro změnu, při výběru alternativ v péči
- manažerky - využívá možnost delegování péče na další zdravotnické pracovníky a zajišťuje také dohled nad poskytovanou péčí
- výzkumnice - realizuje péči na základě výsledků výzkumu, vybírá metody, které představují pro pacienta a ošetřovatelství přínos