Metodicky_manual

6.2 Nejčastější chyby při práci se studentskou ošetřovatelskou dokumentací

6.2 Nejčastější chyby při práci se studentskou ošetřovatelskou dokumentací
 
 
1) Práce s odbornou ošetřovatelskou terminologií
Odborné výrazy jsou špatně identifikované – potřeba a problém.
Potřeby mají všichni lidé (fyziologické, emocionální, kognitivní, sociální, duchovní např. Maslowova hierarchie potřeb). Zdravý člověk tyto potřeby uspokojuje sebepéčí v interakci se svým přírodním a společenským prostředím.
Problémy nastávají, když člověk z jakýchkoli důvodů svoje potřeby nemůže uspokojit.
 
Příklady:
- Potřeba: Dýchání, kyslíku.
- Problém: Obtížné dýchání (dušnost).
- Potřeba: Jistoty, bezpečí.
- Problém: Úzkost, obavy, frustrace, strach z vyšetření, ze ztráty zaměstnání, z úmrtí.
- Potřeba: Sebeúcty.
- Problém: Strach z nahoty, ze ztráty intimity.
- Potřeba: Sounáležitosti, lásky, patřit k někomu.
- Problém: Osamělost.
- Potřeba: Tvořivosti a naděje.
- Problém: Smutek, pocit bezmoci a beznaděje.
 
2) Nejčastější chyby v první fázi ošetřovatelského procesu
Špatně formulované ošetřovatelské problémy klienta/pacienta.
Ošetřovatelský problém je jakýkoli stav nebo situace, ve které nemocný potřebuje pomoc pro udržení nebo znovunabytí zdraví/nebo podporu při klidném umírání.
Příklady ošetřovatelských problémů: obtížné vykašlávání sputa, neschopnost udržet rovnováhu, slabost dolních končetin, neschopnost se umýt, dojít si na toaletu, dehydratace, bolest hlavy, bradykardie, tachykardie, nauzea, zvracení, svědění, krvácení apod.
 
3) Nejčastější chyby v druhá fázi ošetřovatelského procesu
Ošetřovatelská diagnóza je standardní pojmenování (problému klienta/pacienta) - jeho psychosomatické (celostní) reakce na aktuální a potenciální zdravotní problémy nebo životní procesy a situace. Má svoji příčinu vzniku a charakteristické projevy. Ošetřovatelské diagnózy mohou být aktuální (jasně se projevující) a potenciální (skryté, existuje riziko jejich vzniku).
 
Příklady:
Pokud je pacient upoután na lůžko z důvodu neuromuskulárního poškození, má sníženou sebepéči. V této situaci je vhodné provést posouzení funkční úrovně pacienta v této oblasti sebepéče, např. Funkční úroveň člověka při vyprazdňování hodnotíme takto: 0 - plně soběstačný, 1 - potřebuje pomocné prostředky, 2 - potřebuje pomoc od další osoby, asistenci, dohled, edukaci, 3 - potřebuje pomoc od další osoby a pomocné prostředky, 4 - je závislý, na tělesné aktivitě se nepodílí. V této situaci, ale také pacient prožívá velmi nepříjemné pocity ztráty intimity (na pokoji s více lidmi) při vykonávání potřeby např. močení. Reaguje celostně - psychosomaticky: prožívá jak pocit nucení na močení aj., tak i úzkost a bezmocnost z důvodu závislosti na okolí, má pocit studu ze ztráty intimity (snížení sebeúcty). Zásah sestry se týká pomoci pacientovi při uspokojení potřeby nejen vlastního močení, ale i potřeby sebeúcty tj. zajištění intimity.
 
Příklady: Ošetřovatelské diagnózy jsou vytvořeny za využití NANDA taxonomie II.
4. Doména: Aktivita odpočinek
Třída: Sebepéče
00110 Deficit sebepéče při vyprazdňování
Související faktor:
- neuromuskulární poškození
Určující znaky:
- neschopnost přemístit se na toaletu či pojízdný klozet
- dodržovat správnou hygienu při vyprazdňování.
 
6. Doména: Vnímání sebe sama
Třída: Sebeúcta
00153 Riziko situačně snížené sebeúcty
Rizikové faktory:
- funkční poškození těla (pravé dolní končetiny),
- úbytek energie, kontroly nad situací,
- tělesné onemocnění (neuromuskulární).
 
Příklady: Ošetřovatelské diagnózy jsou vytvořeny za využití NANDA taxonomie I.
Péče o sebe sama nedostatečná (funkční úroveň 3) při osobní hygieně a v péči o vyprazdňování v souvislosti s neuromuskulárním poškozením projevující se neschopností umýt se celý, vykoupat se, umýt jednotlivé části těla, neschopností dojít si na toaletu nebo použít vyprazdňovací židli, provádět řádnou hygienu po toaletě.
Sebeúcta situačně snížená v důsledku pociťované ztráty zdraví a nezávislého fungování projevující se epizodickým výskytem negativního sebeoceněním, slovním vyjádřením negativních pocitů nad sebou, výrazy studu, hodnocením sebe sama jako neschopného zvládnout různé situace a sebenegujícím slovním vyjádřením.