Verejne_zdravotnictvi

5 EU a podpora veřejného zdraví

5 EU a podpora veřejného zdraví
 
 
 
Území EU zahrnuje v současné době 28 států s bezmála půl miliardou obyvatel, a proto koordinované reakce a činnost mohou mít v některých zdravotních otázkách zásadní význam.
Ochrana a podpora veřejného zdraví je důležitou součástí společné politiky Evropské unie, přičemž význam ochrany zdraví je zdůrazňován i v rámci jiných politik EU. EU doplňuje zdravotní politiku jednotlivých členských států a zaměřuje se na zlepšování ochrany veřejného zdraví, předcházení lidským nemocem a odstraňování jejich příčin.
Členské státy však samy nesou plnou odpovědnost za organizaci politiky ochrany a podpory veřejného zdraví.
Až 40 % výdajů v oblasti ochrany zdraví v EU vzniká v souvislosti s nezdravým životním stylem.
 
Rizikové faktory zodpovídající za většinu chorob zatěžujících obyvatelstvo EU jsou
- vysoký krevní tlak
- spotřeba tabáku
- škodlivá a riziková konzumace alkoholu
- zvýšený cholesterol
- nadváha
- nedostatečný příjem ovoce a zeleniny
- nízká fyzická aktivita
- vysoký příjem soli (kuchyňské soli, NaCl), který souvisí s hypertenzí (CMP, levostranné srdeční selhání, nefrolitiáza), ale i karcinomem žaludku a osteoporózou
 
Nepřenosné choroby jsou z velké části preventabilní. Evropská unie se proto zaměřuje zejména na tyto oblasti podpory veřejného zdraví
- zdravou výživu (také regulace sortimentu doplňkového prodeje ve školách)
- prevenci a boj s obezitou
- omezování spotřeby tabáku, alkoholu, drog
- omezení úrazů a zranění
- epidemiologický dohled nad specifickými nemocemi
 
Kompetence Evropské unie v oblasti veřejného zdraví vymezuje článek 168 Smlouvy o fungování EU a spočívají především v koordinační, doplňkové či podpůrné činnosti.
 
Činnost Evropské unie v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví
Zdravotní péče je čím dál více zaměřena na pacienta a respektuje jeho práva, což zahrnuje účast na rozhodovacím procesu a jeho ovlivňování a také „zdravotní gramotnost“.
Hodnoty týkající se zlepšení zdraví musí zahrnovat omezení nespravedlnosti v oblasti zdraví. Ačkoli se mnoho Evropanů těší delšímu a zdravějšímu životu než předchozí generace, mezi členskými státy a regiony, v jejich rámci a rovněž celosvětově existuje obrovská nespravedlnost v oblasti zdraví. Například ačkoli celková populace EU stárne, předpokládaná délka života při narození se u žen liší mezi zeměmi EU o 9 let a u mužů o 13 let a úmrtnost dětí se liší šestinásobně. Tyto nejvyšší rozdíly jsou mezi zeměmi s nejvyšší nadějí dožití (Španělsko, Itálie a Francie) a nejnižší nadějí dožití (Litva, Lotyšsko, Bulharsko a Rumunsko). Cílem zdravotní politiky EU je odstranění této nespravedlnosti včetně cílené podpory zdraví a výměny osvědčených postupů.
Zdravotní politika musí být rovněž založena na nejlepších vědeckých důkazech vyvozených ze spolehlivých údajů a informací a na příslušném výzkumu. Evropská unie má možnost shromažďovat srovnatelné údaje z členských států a regionů prostřednictvím systému ukazatelů zahrnujících všechny úrovně (celostátní i regionální).
Systém zdravotních ukazatelů Evropského společenství se společným mechanismem pro shromažďování srovnatelných údajů o zdraví na všech úrovních umožňuje sdělení a výměnu informací týkajících se zdraví mezi členskými státy. Důležitým ukazatelem úrovně zdraví populace je ukazatel délky období života, kdy je člověk zdráv (HLY) Healthy Life Years (ukazatel délky života ve zdraví), čímž se zdůraznilo, že klíčovým faktorem hospodářského růstu není pouze délka života, ale očekávaná délka života prožitého ve zdraví.
Výdaje na zdravotní péči by měly doprovázet investice do prevence, ochrany a zlepšování celkového tělesného a duševního zdraví obyvatel, které v současné době činí v průměru 3 % celkových ročních rozpočtů na zdravotnictví jednotlivých členských států, zatímco 97 % se utratí za zdravotní péči a léčbu.
Zdravotnictví v EU je významným poskytovatelem pracovních míst a vzdělávání, protože odvětví zdravotní a sociální péče je hlavní hybnou silou rozvoje odvětví služeb a poskytuje více než 2,3 milionů pracovních míst. Rozrůstající se zdravotnictví je rovněž velkým zdrojem a uživatelem inovačních technologií a podporuje regionální politiku a sociální a hospodářskou soudržnost.
Zdravotní stav obyvatel není předmětem pouze zdravotní politiky. Klíčovou roli hrají i regionální politika, politika životního prostředí, zdanění tabákových výrobků, předpisy týkající se farmaceutických a potravinových výrobků, zdraví zvířat, výzkum a inovace v oblasti zdravotnictví, koordinace systémů sociálního zabezpečení, zdraví v rozvojové politice, ochrana zdraví a bezpečnosti při práci, informační a komunikační technologie.
Začlenění zdraví do všech politik znamená rovněž zapojení nových partnerů do zdravotní politiky. EU podporuje rozvoj partnerství s nevládními organizacemi, průmyslem, akademickými subjekty a médii.
Globalizace znamená, že jak zdravotní problémy, tak jejich řešení přesahují hranice států a jejich příčiny a dopady často sahají napříč různými odvětvími. Mezi příklady lze uvést koordinovaný přístup k boji proti HIV/AIDS.
Činnost Unie je zaměřena na zlepšování veřejného zdraví, předcházení lidským nemocem a odstraňování příčin ohrožení tělesného a duševního zdraví. Má zahrnovat boj proti nejzávažnějším chorobám podporou výzkumu jejich příčin, přenosu a jejich předcházení, jakož i zdravotnické informace a zdravotní výchovu a sledování vážných přeshraničních zdravotních hrozeb, včasné varování před nimi a boj proti nim. Unie také doplňuje činnosti členských států ke snižování škodlivých účinků drog na zdraví, včetně informačních a preventivních opatření. Má podněcovat spolupráci mezi členskými státy, mj. také v oblasti příhraničního poskytování zdravotních služeb.
Oblast tzv. sdílených pravomocí mezi Unií a členskými státy je poměrně úzce vymezená a omezuje se na stanovení vysokých standardů kvality a bezpečnosti pro orgány, látky lidského původu, krev a krevní deriváty, dále na přijímání opatření ve veterinární a rostlinolékařské oblasti a opatření k zajištění vysokých standardů kvality bezpečnosti léčivých přípravků a zdravotnických prostředků.
Naopak zcela v působnosti členských států zůstává stanovení zdravotní politiky, organizace zdravotnictví a poskytování zdravotní péče, včetně rozdělování na ně vyčleněných zdrojů.
Při vymezení a provádění všech politik a činností Unie je zajištěn vysoký stupeň ochrany lidského zdraví.
 
Spolupráce v rámci EU
Evropská unie podněcuje spolupráci mezi členskými státy v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví zaměřenou na zlepšení vzájemného doplňování jejich zdravotních služeb v příhraničních oblastech.
Evropská unie a její členské státy podporují spolupráci se třetími zeměmi a s příslušnými mezinárodními organizacemi v oblasti veřejného zdraví.
Při činnosti Evropské unie je uznávána odpovědnost členských států za stanovení jejich zdravotní politiky a za organizaci zdravotnictví a poskytování zdravotní péče. Odpovědnost členských států zahrnuje řízení zdravotnictví a zdravotní péče, jakož i rozdělování na ně vyčleněných zdrojů.
Důraz je nezbytné klást na dodržování mezinárodních dohod týkajících se zdraví, jako jsou Rámcová úmluva o kontrole tabáku Světové zdravotnické organizace a Mezinárodní zdravotní řád a důležitá je i koordinace v oblasti zdraví s mezinárodními organizacemi, jako je Mezinárodní zdravotnická organizace a jiné příslušné agentury OSN, což posiluje vliv EU v oblasti světového zdraví.